Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Škoda Citigo: Up! po česku

Premiéry

28.09.2011

Bez fanfár a velkých slov se světu představila nová nejmenší Škodovka. Na náš trh přijde už na konci roku, do zbytku Evropy na jaře 2012.

Automobily Škoda Citigo

Sedmá modelová řada přišla nenápadně. Předskokana jí udělalo ve Frankfurtu představené jednovaječné dvojče Volkswagen Up!, se kterým sdílí veškerou techniku. Citigo tedy nemá příliš co nového ukázat, přesto se z pohledu pragmaticky smýšlejícího zákazníka jedná o auto hodné pozornosti. Při zachování všech provozních vlastností bude totiž cena určitě o kousek nižší než u volkswagenu (v Německu 9850 EUR základ).

Automobily Škoda Citigo

Místa je ve voze i díky rozvoru 2420 mm dost pro čtyři pasažéry.

Českoněmečtí bratři mají shodné téměř všechny vnější karosářské díly, zepředu se liší pouze tvarem plastových dílů nárazníku, masky chladiče a světel. Zezadu jsou rozdíly malinko větší, sourozenci dostali do vínku kromě odlišného nárazníku a grafiky světel i různé provedení třetích dveří – škodovka je nemá celoskleněné.

Pozorný divák si ještě všimne neshody v linii bočních oken, jejichž spodní hrana je u Citigo rovná, kdežto u Up! se láme nahoru. Mimochodem, tento prvek bych očekával upřímně spíš u škodovky v historické návaznosti na tvar této partie u kupé 130R, respektive pozdějšího Rapidu.

Automobily Škoda Citigo

Objem kufru činí 251, po sklopení zadních sedadel pak 951 litrů.


Délkou 3560 mm se Citigo řadí mezi nejmenší městské vozy (Fiat Panda, 500, Ford Ka, Kia Picanto atd.), do smartu mu však nadále dobrý metřík přebývá. To však nevadí, vše je vynahrazeno nabídkou vnitřního prostoru. Ta má jako obvykle patřit mezi nejlepší, již představený Up! dává tomuto tvrzení za pravdu.

Ze zveřejněných renderů lze vypozorovat, že vůz bude jezdit na patnáctipalcových kolech s pneumatikami o rozměru 185/50 R15. Základní verze však dostanou rozměr menší (14 nebo 13 palců). Na zadní nápravě budou osazeny bubnové brzdy a to pravděpodobně u všech verzí. Škodovka pak chvályhodně vynechala přítomnost LED diod v předních i zadních lampách.

V příplatkové výbavě nebudou chybět zadní parkovací senzory, pravděpodobně ani dešťový/světelný senzor. Navigace se bude dodávat pouze formou externího (byť továrního) příslušenství. Z místa řidiče nejspíš nepůjde přímo ovládat elektrické okénko spolujezdce, nedojde ani na plně automatickou klimatizaci.

Motorovou paletu tvoří nový zážehový tříválec 1.0 MPI, který se bude dodávat ve variantách se 44 a 55 kW. Spotřeba paliva činí 4,5, resp. 4,7, l/100 km, s paketem Green Tec (známým nově z octavie, obsahuje např. start/stop systém) pak 4,2, resp. 4,3, l/100 km. S motorem v obou verzích se páruje pětistupňová manuální převodovka, těšit se pomalu můžeme i na sedmistupňové DSG.

V budoucnu lze očekávat i nasazení vznětového agregátu (pravděpodobně 1.2 TDI/55 kW), avšak to spíše z marketingových důvodů – benzinový motor k vozu sedne mnohem lépe. Lze předpokládat, že časem přijdou i přeplňované motory TSI (dvouválec 0.6 a tříválec 0.9).

Automobily Škoda Citigo

Minimalistický interiér dává jasnou prioritu jednoduchosti, praktičnosti a úspoře nákladů. Jistou eleganci však nepostrádá.


Čeští a němečtí konstruktéři nezapomněli na bezpečnost, očekává se zisk čtyř, nejlépe pěti hvězdiček v testu EuroNCAP. Potřebné body pomohou přinést inovované boční airbagy Head-Thorax s ochranou hlavy nebo brzdový asistent se sledováním prostoru před vozem a schopností automaticky zabrzdit v případě nebezpečí (v této třídě zatím rarita).

V roce 2012 bude Škoda následovat svůj wolfsburský vzor a dočkáme se pětidveřové varianty. Vůz, který má tvořit důležitý prvek v expanzních plánech značky na východní trhy, se začne vyrábět po boku Up! v bratislavském závodě VW během několika týdnů.

Takže – simply city clever!



Poznámka pod čarou
Je otázkou, zda tzv. originál je Up! nebo Citigo. Podle charakteru vozu, jeho vzhledu i tvaru karoserie bych řekl, že auto je dílem převážně českých konstruktérů. To, že první přišel s velkou pompou na svět Up! a až po něm Citigo, který je tedy automaticky znevýhodněn tím, že bude navždy vnímán jako kopie, je podle mého názoru důsledek „vyšší moci“ v rámci koncernu.

Co si myslíte vy?

Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: