BMW M5 poprvé vsadilo na přeplňování
23.06.2011
Spojení sportovního vozu a luxusní limuzíny představila divize M poprvé v roce 1984. Od té doby si „empětka“ vydobyla status legendy, jejíž pátá generace je na spadnutí.
Nejsledovanější částí novinky je zajisté její motor. Ten sice přišel o dva válce, ale na druhou stranu získal dvě turbodmychadla, která pracují s tlakem vzduchu 1,5 baru. Výkonové parametry pomáhá
pozvednout přímé vstřikování, plně variabilní rozvod VALVETRONIC a patentované řešení překřížených jednodílných výfukových svodů.
Osmiválec o objemu 4,4 litru se tak může vytasit s vrcholným výkonem 560 koní (412 kW) v intervalu 6000-7000/min. Maximální točivý moment 680 Nm se rozprostírá v širokém pásmu 1500-5750/min. Podle
nálady může řidič agregátu naordinovat jeden ze tří režimů „Effecient“,“Sport“ a „Sport Plus“.
Mezi motorem a zadními koly má své místo sedmistupňová dvojspojková převodovka M DCT s funkcí Drivelogic. Ta může pracovat jak v automatickém, tak v manuálním režimu, pro který jsou připraveny páčky pod volantem. Je možná chyba, že se již nepočítá (stejně jako u čtvrté generace) s klasickou manuální převodovkou.
Nyní přichází na řadu jízdní výkony. Zrychlení z nuly na 100 km zvládne M5 za 4,4 s, na dvojnásobnou rychlost potřebuje sekund 13. Komu nestačí elektronicky omezená maximální rychlost 250 km/ h, může si objednat Driver´s paket, který tento limit posune na 305 km/ h.
Konstruktéři podvozku se také činili. Povedlo se jim snížit jeho hmotnost při zvýšené tuhosti. Standardní výbavou BMW M5 jsou elektronicky řízené tlumiče s trojicí nastavení: komfort, sport a sport plus. Řízení Servotronic mění účinek posilovače podle rychlosti jízdy.
Od běžného BMW řady 5 poznáte jeho sportovní dvojče podle agresivnějšího předního nárazníku, 19palcových kol, rozšířených blatníků či difuzoru. Chybět nesmí ani tradiční prvky jako „žábry“ na boku a dva páry výfuků.
Mercedes E 63 AMG a Audi RS6 z příchodu nového BMW M5 nejspíš mít radost nebudou. Na rozdíl od mnoha řidičů.