Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Evropské auto roku je na baterky

News

01.12.2010

Ekologové mají důvod k oslavě, ropní šejkové k obavám. Titulem Car of the Year se pro rok 2011 pyšní plně elektrický Nissan Leaf.

Autor:Jan GaislerFoto:

Historie novinářské ankety Evropské auto roku se začala psát v roce 1964. Za 56 let své existence se z ní stalo nejprestižnější evropské ocenění uznávané odborníky i laickou veřejností. Letos o nejlepší novince rozhodovalo 58 renomovaných motoristických novinářů z třiadvaceti zemí Starého kontinentu.

V posledních letech vítězily především vozy evropské provenience, když loni porotu nejvíce zaujal Volkswagen Polo a před ním Opel Insignia.

Letos se vůbec poprvé musely konvenční automobily sklonit, byť těsně, před elektromobilem, kterému porota přidělila 257 bodů. Nissan čekal na tento úspěch od roku 1994, kdy si titul Auto roku odnesl model Micra. Na druhou příčku dosáhla Alfa Romeo Giulietta (248 bodů), třetí místo přisoudila porota Opelu Meriva (244 bodů). Do finále se ještě probojovaly vozy Citroën C3/DS3, Dacia Duster, Ford C-Max/Grand C-Max a Volvo S60/V60.

Nissan Leaf je první prakticky využitelný elektromobil. Na první pohled se tváří stejně jako ostatní hatchbacky, až po zvednutí kapoty zjistíte, že nepoužívá elektřinu jen na roztáčení startéru. Elektromotor disponuje výkonem 109 k (80 kW) a točivým momentem 280 Nm.

Majitelé Nissanu Leaf jistě ocení tichý chod elektromotoru.


O zásobu proudu se starají lithium-iontové baterie. Jejich umístění pod podlahou mezi nápravami svědčí jízdní stabilitě. Ovšem jízdní dynamice neprospívá jejich hmotnost. Jestli neradi jezdíte k benzínce, má pro vás Leaf dobrou zprávu. Dobít ho můžete i ze zásuvky v garáži. Špatná zpráva je, že to může trvat i 8 hodin.

Auto roku vyvine maximální rychlost 145 km/h. Dojezd 175 km stačí na ježdění po nákupech. Ale jestli se chcete vydat na dovolenou dál než do chatové kolonie za městem, nebude leaf optimální varianta dopravy.

Nissan Leaf nechce být chudý sourozenec konvenčních automobilů, proto ho japonští inženýři vybavili satelitní navigací, klimatizací nebo parkovacími kamerami. Do Evropy se leaf začne dodávat počátkem roku 2011.

Alfa Romeo Giulietta, nástupce modelu 147, nese jméno prvního masově vyráběného modelu italské automobilky. Porotu zaujala atraktivním designem, přesvědčivými jízdními vlastnostmi a nabízeným komfortem pro posádku. Také výsledky v testech Euro NCAP, ve kterých dosahuje nejlepšího hodnocení ve své kategorii, přinesly giuliettě cenné body.

Giulietta je pro Alfu Romeo stěžejní model.


Opel Meriva přináší v druhé generaci nový designový směr Opelu. Porota ocenila všestrannost a flexibilitu nového modelu. Ač se jedná o malé MPV, jízdní vlastnosti se blíží běžnému kompaktu. K třetí příčce pomohl merivě také jedinečný integrovaný nosič jízdních kol FlexFix.

Opel Meriva využívá podvozek většího modelu Zafira.


Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: