Chevrolet a BMW si dojely pro vítězství
03.08.2010
WTCC v Brně je pro tento rok již minulostí. Pojďme se ohlédnout za uplynulým víkendem, kdy na Masarykův okruh zavítal nejprestižnější seriál cestovních vozů současnosti.
Divácká návštěva nebyla bohužel kdovíjaká, ovšem tento fakt k automobilovým závodům u nás už tak nějak patří. Jak se říká, jednou je to náhoda, dvakrát už trend; po bídné návštěvě na závodu FIA GT
(informovali jsme zde) se na lepší časy v tuzemsku minimálně pod hlavičkou FIA neblýská, a nízký zájem se tak rychle stává trendem. Ono
se ale není čemu divit – vstupenky v rozmezí 350 až 800 Kč nejsou zrovna zadarmo, a upřímně – z tribuny není závod o mnoho atraktivnější, než z křesla u televize. FIA a promotéři jednotlivých seriálů
tak trochu usnuli na vavřínech, a pokud se něco nezmění, nebude za pár let v ochozech nikdo. Jednu z cest, jak na věc, ukázal Renault – jeho světová série, která zavítala do Brna o několik víkendů
dříve, doslova praskala ve švech – na vstup zadarmo, efektní kaskadérské výstupy, prezentaci F1 a nepřeberný počet atrakcí pro velké i malé diváky davy slyší. Nicméně to bychom už odbočovali.
Brněnský podnik WTCC přinesl jako každý rok zejména skvělé závody a soupeření tří značek – Seat, BMW a Chevrolet. I přesto, že Seat jakožto továrna již ze šampionátu po mistrovské sezoně 2009 odstoupil, jeho polosoukromé týmy SR-Sport a Sunred s hvězdným obsazením (Tarquini, Coronel, Monteiro, Gené a Nykjaer, Barth) stále míchají kartami na předních pozicích. A tak poslední dvě opravdové „továrny“ – Chevrolet (Muller, Huff, Menu) a BMW (Priaulx, Farfus), se mají co ohánět, aby si udržely své prestižní pozice.
Tvrdá konkurence totiž roste už i mezi soukromníky, resp. piloty Independent Trophy. Představuje ji zejména britský jezdec Colin Turkington na BMW (i když konkrétně ten již o status nezávislého jezdce z rozhodnutí FIA přišel; prý pro své překvapivě dobré výsledky), který si přišel do světového šampionátu jaksi „odskočit“ z anglického BTCC. Šesté místo v prvním a pak zejména stříbrný vavřín ve druhém závodě byly pro něj a jeho tým eBay Motors mimořádným úspěchem, a navázáním na podobně úspěšné vystoupení v Brands Hatch. (A to už je trend...) Turkington mimo jiné zafungoval jako důrazná připomínka v našich zeměpisných šířkách nepříliš známého, ale velice kvalitního anglického mistrovství cestovních vozů, které se těší mimořádné jezdecké kvalitě a mnohem pestřejšímu startovnímu poli (navíc Honda, Opel atd.). Ostatně, v BTCC začínal třeba i Yvan Muller.
Největší radost měl ale v Brně Chevrolet. Tedy alespoň z počátku. V prvním závodě si pro vítězství dojel Rob Huff a úspěch značky stvrdil Alain Menu třetím místem. Mezi ně se dokázal vklínit jen úřadující mistr světa Gabriele Tarquini na Seatu TDI. Čtvrté a páté místo obsadila dvojice Priaulx – Farfus na BMW.
V druhém desetikolovém závodě (první měl formálně kol 12 kvůli výjezdu safety caru) už to bylo BMW, které si nenechalo vyfouknout pohár pro vítěze. A byl to Andy Priaulx, který zvedl zlatou mísu nad svou hlavu, a to dokonce ve jménu 50. výhry vozu BMW ve WTCC. Na stříbrném stupínku mu sekundoval již zmíněný Colin Turkington (BMW), a bronz bral znovu Alain Menu (Chevy). Celkově si Chevrolet připsal hodnocení značek bodů 67, BMW o dva méně. Seat odjel se sklopenou hlavou – ani jedno pódium, a zisk pouhých 44 bodů. Doplatil na vysoký balast za dobré výsledky v předcházejících závodech (i když Chevrolet neměl ani o gram nižší), a v druhém závodě pak na pevný start, při kterém nemůže zadokolkovým BMW konkurovat. Těžké diesely nad přední nápravou navíc dají dříve znát opotřebení předních pneumatik, a jelikož Brno je náročností na obutí známé, měl to Seat vlastně spočítané již předem. Nehledě na vzájemnou kolizi Geného a Coronela nedlouho po startu druhého závodu... I tak si ale udržel celkově druhé místo 40 bodů za Chevroletem a 23 před BMW.
V hodnocení jezdců se ve vedení i přes nulový zisk z brněnského víkendu udržel Yvan Muller (Chevrolet) se 199 body, přičemž na záda mu důrazně dýchá Gabriele Tarquini (Seat TDI, 194 bodů). Průběžně třetím je pak Andy Priaulx (BMW). Na čtvrtém a pátém místě se drží dvojice Chevroletu – Huff a Menu.
V doprovodné sérii WTCC Seat Leon Eurocup zanechali českou stopu piloti Petr Fulín (Vekra Racing) a Michal Matějovský (BRT Sunred). První závod na 10 kol vyšel prvně jmenovanému, když skončil na pěkném pátém místě. Pilot širší špičky německého Seat Leon Supercopa měl našlápnuto na dobrý výsledek i ve druhém závodě, nicméně po skvělém startu byl až příliš hladový po vedení, a po neúspěšném předjížděcím manévru musel z druhého místa pro poškození vozu odstoupit. Michal Matějovský skončil osmý (první závod nedokončil).
Brněnské zastavení WTCC se povedlo. Závody jsme viděli excelentní, jezdci se až na drobná jezdecká zaváhání nepouštěli do větších akcí (vzpomeňme na Farfuse minulý rok…), a kromě jiného jsme poznali již pátého různého vítěze závodu v této sezoně (byl jím Rob Huff). Škoda jen bídné divácké návštěvy, protože stříkat šampaňským před poloprázdnými tribunami snad ani nemůže být ta správná radost.