Nástupce Octavie Tour
22.06.2010
Zcela nová modelová řada přijede již v roce 2012 s motory 0.6 a 0.9 TSI pod kapotou!
Je tomu přesně 14 let, co z výrobních linek v Mladé Boleslavi vyjela první octavia, která znamenala naprostý přelom v novodobé historii značky. A od roku 2004 známá jako Octavia Tour, teprve tento
rok ukončila v Evropě svou dlouhou kariéru. Úspěch modelu v době po uvedení octavie druhé generace (a přejmenování na Tour) ukázal, že na trhu je spousta místa pro relativně levný, ovšem prostorný
vůz, který na dolním okraji nižší střední třídy (velikostně i cenově) oslovuje široký okruh zákazníků, především rodin se zájmem o cenově dostupné nové auto.
Inženýři ve Škodě Auto tak již mnoho měsíců pilně pracují na vývoji zcela nového vozu, který model Octavia Tour v očích zákazníků zastoupí. Nepůjde o předchozí generaci některého ze stávajících
modelů, ale o zcela svébytnou řadu s vlastním označením a designem.

Vnější design bude mít společné rysy s fabii, ale i větší octavií.
Nový model bude využívat ve velké míře podvozkových skupin fabie/roomsteru. Zadní náprava tak nebude víceprvková, ale klasická vlečená. Vnější rozměry se však podstatně zvětší, a s nimi i rozvor, který by měl přinést více místa pro cestující zejména na zadních sedadlech, jehož přebytkem octavia tour rozhodně netrpěla. Ve stádiu návrhů jsou nyní čtyři karosářské verze (hatchback, liftback, sedan a kombi), do konečné fáze vývoje a zahájení výroby se ale dostanou s největší pravděpodobností pouze dvě (předpokládáme kombi a sedan).
Jméno, které bude pro novinku vybráno, je stále zahaleno v oblaku spekulací, nicméně ve hře jsou kromě zcela nového originálního označení i legendární slova jako popular, rapid nebo felicia. Vůz by měl pod názvem Seat Toledo dostat i koncernové dvojče s velmi úzce spřízněnou technikou, ovšem výrazně odlišným designem (á la ibiza sedan).
Motorová paleta se bude skládat z tradiční koncernové nabídky. Pod kapotou bude na výběr z palety přeplňovaných agregátů 1.2 TSI (63 a 77 kW), 1.4 TSI (90 kW) a několika variant vznětové 1.6 TDI (55, 66 a 77 kW). Dost možná se objeví i tříválec 1.2 TDI, který by mohl okupovat verzi greenline. Hudbou nedaleké budoucnosti jsou agregáty 0.9 a 0.6 TSI, které budou vycházet ze čtyřválce 1.2 TSI. 0.9 je tříválec, 0.6 dokonce dvouválec. Tyto přeplňované motory nahradí agregáty 1.2 HTP v základních variantách „touru“ a fabie. 0.9 TSI s pravděpodobným výkonem okolo 55 kW se objeví i v Octavii třetí generace.
Součástí základní výbavy všech verzí bude ESP (samozřejmě vč. ABS), které se stane od roku 2011 v Evropské unii povinnou výbavou všech nově homologovaných vozů. Bezpečnostní minimum doplní čtyři airbagy, avšak možná se dočkáme i šesti (v závislosti na národní specifikaci výbav). Otázkou také je, kolik hvězdiček v testu EuroNCAP bude škodovka chtít s novým modelem dosáhnout. Pokud automobilka dospěje k názoru, že průměrný zákazník si koupí vůz třeba i se třemi hvězdičkami výměnou za nižší cenu, dost možná se dočkáme lehké úspory nákladů v této oblasti a tím i znatelného snížení koncové ceny.
Základní cena se bude pohybovat okolo 300 tisíc korun (při dnešních cenových poměrech), solidně vybavený model s výkonnějším motorem pak bude stát přibližně 450 tisíc. Nevylučuje se ani spartánská varianta s cenovkou okolo 250-270 tisíc. Cenová politika vozu bude v každém případě mimořádně citlivá, protože blízkost fabie a octavie by se mohla snadno obrátit v neprospěch škodovky.
Nová modelová řada se rozměrově zařadí těsně pod octavii, ale k marketingovému kanibalismu uvnitř značky by dojít nemělo; chystaná octavia třetí generace (2012) bude oproti té stávající o značný kus větší. Nový rodinný model tak opět bude stát na pomezí tříd. Jak říká reklamní slogan: Simply clever… ever?
POTENCIONÁLNÍ KONKURENTI:
Fiat Linea
Nová škodovka by měla být o něco větší, ale i dražší. Z technického hlediska bude mít navrch český model, fiat může konkurovat solidní nabídkou motorů a elegantním designem. Nad tím visí u škody otazník.

Fiat Linea
Renault Fluence

Renault Fluence

Dacia Logan
Foto: Archiv