Mitsubishi podvádělo při měření spotřeby. Jedná se o stovky tisíc aut
20.04.2016
Snad každý si pamatuje na celkem nedávný skandál německého Volkswagenu, který podváděl při testech emisí. Nyní, když už se zdálo, že se žádná automobilka nemůže dostat do potíží, je tu obří skandál japonského Mitsubishi.
To totiž přiznalo, že podvádělo při měřeních spotřeby. Statisíce vozů této značky pak dostaly zfalšované výsledky, kolik ve skutečnosti konzumují paliva. Sama automobilka prozradila celou lež touto větou: "Mitsubishi provedlo testy nesprávně, aby prezentovalo lepší výsledky spotřeby paliva, než jaké ve skutečnosti jsou". Podle něj používali technici značky odlišnou testovací metodu, než jakou vyžaduje japonské právo.
Prozatím nás v Evropě může těšit, že Mitsubishi má zatím tento skandál spojený jen s japonským trhem. V Japonsku totiž prodává modely s označením eK Wagon, eK Space, Dayz a Dayz Roox. Ty u nás v Evropě neseženete, jenže otázka je, zda výrobce nepodváděl i s dalšími modely, jako je Lancer nebo Outlander.
Na rozdíl ve výsledných údajích ohledně spotřeby upozornil Nissan, který je poslední měsíce prodává pod svým znakem. V rámci vývoje nové generace těchto aut tak stávající modely otestoval a následně se technici Nissanu nestačili divit, jakých hodnot auta dosahovala. Zatím je známo jen to, že při testech byly pneumatiky nafouknuty nad povolené normy. To vedlo se snížení valivého odporu a nížší výsledné spotřebě.
Velký problém je pak to, že Mitsubishi odprodalo Nissanu celkem 468 tisíc modelů Dayz a Dayz Roox s falešně udávanou spotřebou. Po objevení tohoto problému byly okamžitě zastaveny prodeje problémových vozů, to samé se týká jejich produkce.
Výrobce nyní prozkoumá i modely prodávané v Evropě. S vyšetřováním problému pomůže nezávislá komise, která pak vydá výsledné stanovisko, zda se celý podvod dotkne i evropských modelů Mitsubishi. Stejně jako v případě koncernu VW, i u Mitsubishi klesají hodnoty akcií. Za jeden den spadla jejich hodnota o 15 %, což přináší jejich největší propad za posledních 12 let.