Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Škoda Octavia slaví 20 let, ve třech generacích se vyrobilo 5 milionů kusů

News

05.04.2016

Před 20 lety, konkrétně 3. dubna 1996, byla v Mladé Boleslavi zahájena výroba Octavie. Právě tento moment byl rozhodující pro nastartování růstu značky Škoda.

Octavia je nejprodávanějším modelem v historii Škoda Auto. S jejím příchodem v roce 1996 se výrobní program rozšířil o druhou modelovou řadu a odstartovala úspěšná expanze mladoboleslavské automobilky. První generace nakonec vydržela ve výrobě až do roku 2010, prodávala se souběžně s nástupcem představeným v roce 2004. Současná, třetí generace je na trhu tři roky.

Vývoj Octavie začal záhy po převzetí Škoda Auto německým koncernem Volkswagen. Technickým základem se stala nová platforma, vyvíjená souběžně pro celou řadu modelů – od Golfu, přes Audi A3 až po kupé Audi TT. Design vznikl pod vedením Dirka van Braeckela, který později přešel v rámci koncernu k Bentley.

Název Octavia nový model převzal od stejnojmenné škodovky z let 1959 až 1964. V latině toto slovo znamená „osmý“ a odkazuje na fakt, že původní Octavia byla osmým modelem značky Škoda s nezávislým zavěšením kol. V případě první novodobé generace označení žádný takový význam nemělo – jednoduše navázalo na mladoboleslavskou tradici pojmenování nových modelů historickými názvy. Před Octavií takto Škoda oživila již názvy Rapid, Favorit a Felicia, později i Superb a opět Rapid.

Premiéru si Octavia v provedení liftback odbyla v září 1996 na autosalonu ve Frankfurtu. Nabídku zpočátku tvořily motory 1.6 MPI (55 kW), 1.8 20V (92 kW) a naftový 1.9 TDI (66 kW). To byla ale teprve začátek – hned v následujícím roce přibyla silnější 1.9 TDI (81 kW), atmosférický diesel 1.9 SDI (50 kW) i benzinová 1.6 MPI (74 kW) a v březnu 1998 měla na autosalonu v Ženevě premiéru Octavia Combi. Stejný letopočet je spojen i s příchodem přeplňovaného motoru 1.8 T (110 kW). Další podstatnou inovací byl příchod luxusní verze Laurin & Klement v roce 1999 a pohonu všech kol pro motor 1.9 TDI (66 kW).

Rok 2000 je spojen s faceliftem a rozšířením nabídky motorů. Čtyřkolka je dostupná i s 2.0 (85 kW, také jako předokolka) a 1.9 TDI (74 kW), základem se stává 1.4 MPI (55 kW), která nahradila stejně výkonnou šestnáctistovku. V roce 2001 pak přichází Octavia RS o výkonu 132 kW, o rok později také v provedení kombi.

V roce 2004 se představila již zmíněná druhá generace. První Octavia ale s přívlastkem Tour ve výrobě zůstala i nadále, a to s benzinovou šestnáctistovkou a naftovou devatenáctistovkou. Stopku ji vystavil až letopočet 2010, který přinesl povinnost nasadit motory Euro 5. Škoda místo toho výrobu tehdy 14letého modelu zastavila.

Druhá Octavia přinesla celou řadu novinek, například přímé vstřikování u benzinových motorů, převodovky DSG, naftové RS nebo verzi Scout. Třetí generace, prodávaná od roku 2013 pak na toto všechno navázala a přidala další novinky – například verzi na CNG, moderní elektroniku, jako je adaptivní tempomat, nebo dosud historicky nejsilnější diesel se čtyřkolkou (2.0 TDI/135 kW).

Za 20 let se vyrobilo na pět milionů Octavií. Z toho 1,44 milionu připadá na první generaci a 2,5 milionu na druhou. Nejnovější Octavie se již vyrobilo v Mladé Boleslavi milion kusů, kromě Česka se Octavia vyrábí i v Číně, Indii, Kazachstánu a Rusku.

Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: