Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

VW zavře továrnu v Drážďanech, výroba luxusního Phaetonu skončí

News

21.12.2015

Volkswagen Phaeton byl ambiciózní projekt. Nikdy ale nedosáhl vytčených prodejních cílů, a tak jeho výroba brzy skončí. Se třemi facelifty vydržel na trhu dlouhých 14 let.

Phaeton se zrodil v době, kdy měl koncern Volkswagen pod vedením Ferdinanda Piëcha velké ambice. Na počátku byl luxusní hatchback Concept D vystavený v roce 1999 na autosalonu v Ženevě. Studie poháněná desetiválcovým motorem byla vlastně jen jinou karosářskou verzí sériového Phaetonu, který se dostal do prodeje v roce 2002.

Zadání konstruktérům bylo náročné. Piëch měl extrémní nároky na výkon klimatizace nebo schopnost dlouhodobě jet vysokou rychlostí. Dalším požadavkem byla nejvyšší torzní tuhost karoserie ze všech do té doby vyráběných aut. I proto investice do vývoje překročily miliardu eur.

Měřítkem pro Phaeton byla třída S od Mercedesu – Volkswagen měl být ryze luxusním strojem, zatímco sesterské Audi A8 bylo laděno sportovněji, podobně jako BMW řady 7. Zajímavé je, že Volkswagen nepoužil platformu z Audi – Phaeton dostal místo hlinkového skeletu tradiční ocelový, vážil proto až 2,5 tuny a se stejnými motory dosahoval horších jízdních výkonů. Nejrychlejší verze byl Phaeton 6,0 l W12 s výkonem 420 koní a zrychlením z 0 na 100 km/h za 6,1 sekundy.

Standardem byl vždy pohon všech kol 4Motion a vzduchový podvozek Airmotion. Kromě standardní verze navíc existovala i luxusnější s prodlouženým rozvorem. Ani tyto vlastnosti ale Phaetonu nepomohly k úspěchu. Volskwagen sice bral tento model hlavně jako prestižní záležitost, přesto plánoval roční produkci 20 tisíc aut. Realita byla v prvních letech čtvrtinová. V USA byl dokonce prodej Phaetonu ukončen, v letech 2002 až 2006 se tam prodalo jen 3500 kusů.

Výrobní závod v Drážďanech, který byl vybudován přímo pro výrobu Phaetonu, se proto od počátku potýkal s nevytíženou kapacitou. Takzvaná skleněná továrna je tichá, ekologická a otevřená návštěvníkům, nevypouští žádný kouř ani odpadní vody. V areálu probíhá jen finální montáž vozů a díly s výjimkou skeletů se do továrny dopravují tramvají.

Dříve, konkrétně v letech 2006 a 2013, využil koncern volných kapacit pro výrobu Bentley Continental Flying Spur. Nyní padlo rozhodnutí nejmenší z deseti německých továren Volkswagenu v březnu 2016 uzavřít. Zaměstnancům z výroby bude nabídnuta možnost pracovat ve 120 km vzdálené továrně ve Cvikově, kde se vyrábí hatchback Golf a sedan Passat. S ukončením výroby Phaetonu tedy nebude spojeno propuštění.

Phaetonu se nakonec staly osudnými dvě věci: snaha Volkswagenu o úspory po propuknutí skandálu „dieselgate“ a klesající odbyt v Číně. Přitom právě uvedení na čínský trh v roce 2010 dodalo Phaetonu druhou mízu. V roce 2011 dosáhly prodeje rekordních 11 tisíc kusů, v posledních dvou letech ale produkce klesla zpět na původní úroveň. Výraznou nevýhodou je také konstrukční stáří modelu – z původní nabídky pěti motorizací zůstal ve výrobě už jen benzinový osmiválec 4,2 l (246 kW). Osmiválec 4,2 l TDI do Phaetonu na rozdíl od Audi A8 není možné zabudovat, a tak byl od roku 2006 jediným dieselem v nabídce třílitr. Jeho nabídka byla v létě kvůli příchodu emisní normy Euro 6 ukončena – Volkswagen tedy pravděpodobně uvažoval o ukončení Phaetonu již dříve, když jeho naftovou verzi neupravil pro nové normy.

Příchod nástupce Volkswagen již několikrát pozdržel, nové generace se ale nakonec přece jen dočkáme. Nejprve bude přebudována drážďanská továrna a posléze se v ní zabydlí zbrusu nový model Phaeton II by měl vsadit výhradně na elektrický pohon a do prodeje se podle aktuálních informací dostane v roce 2019. Design by se mohl podobat letošnímu konceptu C Coupé GTE.

Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: