Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Vliv materiálů hromadné povahy na přetěžování náprav nákladních vozů

PR

14.12.2015

Skupina pro technické záležitosti ČESMAD BOHEMIA, z.s. se kontinuálně zabývá řešením problémů s kontrolním vážením materiálů hromadné povahy, které se při přepravě pohybují (například písek, cement, řepka ad.). V letošním roce opět řešila případy překročení limitní hmotnosti na hnací nápravu tahače nebo hmotnostního limitu tahače jako samostatného vozidla.

Autor:PRFoto:PR

V některých případech šlo o překročení jen o několik desítek kilogramů. Vzhledem k okolnosti, že v daných případech nebyla překročena největší povolená hmotnost soupravy, jedná se při správních řízeních o téměř absurdní situace. Protože některé správní orgány nepovažovaly zadaný odborný posudek znalecké kanceláře EXCOLO z roku 2007 za dosud platný, rozhodl se jej ČESMAD BOHEMIA, z.s. aktualizovat na základě nově provedených zkoušek a testovacího vážení.

V sobotu 28. listopadu dorazilo do areálu polygonu v Mostě pět nákladních souprav čtyř dopravců. Přítomni byli také zástupci dvou výrobců nástaveb a příslušenství (firem Schwarzmueller a Wabco).  Zkoušky chování nákladu prováděla opět zkušební laboratoř EXCOLO a autorizované vážení kontrolní skupina Centra služeb pro silniční dopravu z Ústí nad Labem.

Pro zkoušky byly jako náklad použity plastové granule, cement, řepka a kačírek ve dvou různých zrnitostech. Pouhé laické pozorování potvrdilo předpoklady, jak se materiály během přepravy chovají. Lze předpokládat, že to bude potvrzeno i protokolem a odborným posudkem.

„Naší snahou je přesvědčit zejména odbory dopravy krajských úřadů, které s dopravci vedou správní řízení, že výsledky naměřené na polygonu by měly akceptovat ve správních řízeních. Soupravy ve většině případů nejezdí přetížené, přetížení nápravy či podvozku je způsobena právě jen pohybem nákladu,“ říká V. Kydlíček z ČESMAD BOHEMIA, z.s. A pokračuje: „Neobstojí ani doporučení, aby návěs či cisterna byly opatřeny příčkami. Technické opatření proti pohybu nákladu není v daných případech realizovatelné. Pro přepravu jsou používány odpovídající nové návěsy s technickým řešením umožňujícím příslušný způsob nakládky a vykládky. Vyjádření výrobců návěsové techniky tyto argumenty také podporuje.“

Výsledky měření budou zpracovány do konce roku 2015 a následně bude vypracován protokol a odborný posudek. Své znalecké vyjádření na základě výsledků přislíbila i Dopravní fakulta Jana Pernera.

Technické informace z testování a oficiální dokumenty budou k dispozici v rámci činnosti Skupiny, resp. Sekce nákladní dopravy.

Aktivita Skupiny pro technické záležitosti Sdružení tímto zdaleka nekončí. Z testování vyplynuly některé další skutečnosti, týkající se techniky vozidel i technologie vážení, kterými se bude nadále podrobněji zabývat. Provedený krok však svůj účel v tomto okamžiku splnil. Takto získané zkušenosti využije i školicí středisko v rámci odborných seminářů pro dispečery a v pravidelném školení řidičů, zejména v modulu silniční kontroly.

Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: