Mitsubishi Pajero se další generace nedočká, doba mu nepřeje
09.12.2015
Klesající poptávka, vysoké výrobní náklady a zpřísňující se emisní limity jsou hlavní důvody, proč Mitsubishi nepočítá s vývojem nové generace off-roadu Pajero.
Mitsubishi Pajero stálo v roce 1982 u zrodu klasických SUV, tedy vozů, které spojují schopnosti v terénu s všeobecnou využitelností. Od té doby se obsah pojmu SUV značně proměnil směrem k běžným osobním autům, Pajero ale i ve své současné (v pořadí čtvrté) generaci zůstává věrné původní filozofii.
Jenže dnešní svět takovým autům nepřeje. Zatímco v devadesátých letech dosáhl produkce vrcholu 160 tisíc kusů za rok, nyní se prodávají třetinové počty. A pravděpodobně bude hůř – Pajero může jen těžko vyhovět zpřísňujícím se emisním limitům, a tak jeho majitelé musí v mnoha zemích platit velké daně či jiné poplatky za vysoké hodnoty CO2. Se stávajícím konstrukčním uspořádáním Pajera přitom nejde dosáhnout radikální snížení udávané spotřeby paliva. Posledním argumentem jsou relativně vysoké výrobní náklady.
Současný model samozřejmě zůstává ve výrobě a bude tomu tak i několik následujících let. V budoucnu by pak zájemci o Pajero měli přejít k pick-upu L200. Ostatně k podobnému kroku se rozhodl v Evropě již před časem Nissan, který z nabídky stáhl modely Patrol i Pathfinder.
Do budoucna se Mitsubishi chce zaměřit hlavně na crossovery, které jsou jeho nejsilnější parketou. K modelům Outlander a ASX by měly přibýt další, zatímco plány na společný vývoj kompaktního modelu ve spolupráci s Nissanem byl uložen k ledu. V příštím roce se také z nabídky definitivě stáhne sportovní sedan Lancer Evolution. Do budoucna se nepočítá ani s luxusními modely Proudia a Dignity, které v současnosti vznikají ve spolupráci s Infiniti.