Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Toto je nové Volvo S90: Bude samo zatáčet a dostane revoluční turbodiesel

Představení

02.12.2015

Volvo odhaluje nástupce modelu S80. Jmenuje se S90, je větší – na délku měří skoro pět metrů – a využívá techniku z nové XC90. Později jej v nabídce doplní také kombi V90.

Na lednovém autosalonu v Detroitu se představí zbrusu nové Volvo S90. Změna v číselném označení zdůrazňuje fakt, že je vůz o 10 cm delší než S80 – celkem měří 4963 mm. Má také extrémní rozvor 2941 mm, takže základními rozměry překonává třeba taková Audi A6.

Technický základ SPA sdílí S90 s XC90, což znamená mimo jiné unikátní zadní nápravu odpruženou kompozitním listovým perem nebo vzduchovými měchy a použití výhradně čtyřválcových motorů. Základním motorem bude dvoulitrový turbodiesel D4 se dvěma turbodmychadly, pohánějící přední kola přes manuální převodovku. Nabídne výkon 140 kW a točivý moment 400 Nm v širokém pásmu od 1750 do 2500 otáček.

Silnější verze D5 AWD bude mít 173 kW a 480 Nm, které bude standardně posílat přes osmistupňový automat na všechna kola. Dvěma turby (z nichž jedno má na rozdíl od D4 nastavitelnou geometrii lopatek) přeplňovaný motor dostane revoluční systém PowerPulse, který při přeplňování využívá tlakový zásobník na dva litry vzduchu.

Při akceleraci z místa nebo při zrychlování v nízkých otáčkách se vzduch z tohoto zásobníku vstříkne do výfukového potrubí, a tím urychlí reakci turbodmychadla při sešlápnutí plynu. Čerpadlo mezi vzduchovým filtrem a zásobníkem mezi tím doplní natlakovaný vzduch, aby byl systém připraven na další zrychlování z nízkých otáček.

Kromě toho oba naftové motory disponují vstřikováním i-Art, které se vyznačuje maximálním tlakem 2500 bar – běžné jsou dnes hodnoty mezi 1800 a 2000 bar. Vstřikovač navíc obsahuje senzor tlaku a řídicí čip. Tyto inovace umožňují přesnější a rychlejší dávkování paliva v závislosti na podmínkách v každém jednotlivém válci. Výsledkem je vyšší výkon a o 2 % nižší spotřeba paliva.

Bez zajímavosti nejsou ale ani benzinové motory. T6 AWD již není třílitrovým šestiválcem, opět se jedná o dvoulitr, který je přeplňován turbodmychadlem a kompresorem. Mechanicky poháněný kompresor pomáhá turbu v nízkých otáčkách (do 3500/min), ve vysokých zůstává jen účinnější přeplňování výfukovým turbodmychadlem. Výsledkem je výkon 235 kW (320 k) a točivý moment 400 Nm mezi 2200 a 5400 otáčkami.

Stejný čtyřválec je také základem verze T8 Twin Engine AWD, kde se k němu přidávají dva další elektromotory. Ten přední má 34 kW a slouží k dobíjení baterií, startování spalovacího motoru a nárazovému zvýšení výkonu. Zadní s parametry 65 kW a 240 Nm roztáčí zadní kola a zajišťuje pohon v čistě elektrickém režimu, případně při součinnosti s předními agregáty tvoří pohon 4x4. Baterie s využitelnou kapacitou 6,2 kWh váží 113 kg, nachází se ve středovém tunelu a dají se dobíjet z rozvodné sítě.

Dalšími inovacemi je systém Pilot Assist, který je poloautomatickým řízením. Na dálnici se správným podélným značením dokáže sám řídit auto. Systém City Safety je zase nově rozšířen o detekci velkých zvířat.

Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: