Mazda CX-9 se představuje v nové generaci, má motor 2.5 Skyactiv s turbem
28.11.2015
Sedmimístné SUV je doma především na amerických silnicích, a tak Mazda jeho premiéru naplánovala na autosalon v Los Angeles. Místo šestiválce má pod kapotou novinku v podobě prvního přeplňovaného benzinového motoru Skyactiv.
CX-9 je největším modelem v nabídce Mazdy. Narazit na něj můžete i u nás, protože se oficiálně v omezených počtech prodával i v české dealerské síti. Hlavním odbytištěm jsou ale USA, velmi dobře se ale prodává i v Rusku – v obou zemích se roční odbyt pohybuje mezi 20 a 30 tisíci kusů.
První generace se přitom v nabídce udržela nezvykle dlouho. Představila se už v roce 2006, mezitím však podstoupila dva facelifty. Ačkoliv se vzhled původního modelu velmi podobá menší řadě CX-7, technika vychází z amerického Fordu Edge. Od Fordu pocházel i benzinový motor 3,7 l V6 o výkonu 203 kW. Tento vůz je však již minulostí, na jeho místo nastupuje zbrusu nová generace.
Stejně jako všechny ostatní současné Mazdy je i druhá generace CX-9 postavena na základě techniky Skyactiv. To znamená lehkou konstrukci, řadu asistenčních systému I-Activsense a také čtyřválcový benzinový motor Skyactiv. Ten se ale od ostatních modelů liší jednou podstatnou věcí, dostal přeplňování. Pohonná jednotka vychází z atmosférického 2,5 Skyactiv-G a díky přeplňování si polepšila ze 141 na 184 kW a především z 256 na rovných 420 Nm.
Pokud se nakonec dočkáme nové generace Mazdy 3 MPS, pravděpodobně dostane takový nebo hodně podobný motor.
S novým motorem se pojí také zajímavá inovace. Blíže neupřesněný systém mění pulzy výfukových plynů v závislosti na otáčkách motoru. I díky němu se má nový čtyřválec vypořádat s typickými riziky přeplňovaných motorů: turboefektem a závislostí spotřeby na jízdním stylu.
Nová generace míří primárně na severoamerický trh, kde se má prodat 80 % vyrobených kusů, konkrétně 50 tisíc ročně. S prodejem tohoto modelu v Evropě se v současnosti nepočítá.