Fiat 124 Spider je převlečená Mazda MX-5, dostal motor 1.4 MultiAir
18.11.2015
Do nabídky Fiatu se vrací sportovní roadster! Sourozenec Mazdy MX-5 svým designem odkazuje na historický model 124 Sport Spider, místo atmosférického dvoulitru Skyactiv zvolil Fiat vlastní přeplňovanou jednotku MultiAir.
Bývaly časy, kdy Fiat nabízel současně i několik sportovních modelů, stačí vzpomenout na 90. léta a Fiat Coupé, slavné „Ferrari pro chudé“, či malý dvoumístný roadster Barchetta. V posledních 10 letech však Fiat na sport rezignoval a věnoval se zejména malým a rodinným automobilům.
Velká změna přichází v podobě nového roadsteru Fiat 124 Spider, který se sice oficiálně představí na Autoshow v Los Angeles za pár dní, podstatné informace ale známe už nyní. Dvoumístný malý roadster koncepcí i vzhledem navazuje na Fiat 124 Sport Spider, který vznikal v letech 1966 až 1984.
Jako vejce vejci? Spíše nikoliv
Aby Fiat nemusel financovat celý nákladný vývoj roadsteru, jehož prodejní potenciál je přeci jen omezený, navázal spolupráci s japonskou Mazdou při vývoji poslední generace Mazdy MX-5. Ta se představila na konci loňského roku a v současnosti je již v prodeji.
Ačkoliv oba automobily sdílí společný základ včetně rozvoru náprav, karoserie Fiatu sází na výrazně odlišný design, takže příbuznost není na první pohled příliš patrná. Oproti Mazdě je Fiat také o celých 140 mm delší, 5 mm širší a 8 mm nižší.
Výrazně větší podobnost obou modelů najdete v jejich interiérech, které sdílí palubní desku a přístrojový štít. Mezi hlavní odlišnosti Fiatu patří jiný volant a výplně dveří, které na rozdíl od Mazdy nemají horní díl lakovaný v barvě karoserie.
„Atmosféra“ Skyactiv versus „turbo“ MultiAir
Ačkoliv Fiat 124 Spider a Mazda MX-5 vznikaly společně a využívají velmi podobná či stejná technická řešení, můžeme v nich spatřit také souboj dvou zcela odlišných přístupů. Ano správně, řeč je o motorech, které nové roadstery pohání.
Mazda v posledních letech s úspěchem prosazuje koncepci Skyactiv, která v případě zážehových motorů znamená atmosférické plnění, vysoký kompresní poměr a odmítání downsizingu. Pro svou MX-5 tak můžete zvolit dvojici zážehových čtyřválců, prvním je 1.5 Skyactiv s 96 kW a 150 Nm, druhým pak výkonnější 2.0 Skyactiv se 118 kW a 200 Nm.
Zcela jiná situace panuje v případě Fiatu 124 Spider, pro který zvolil italský výrobce motor z vlastní produkce. Přeplňovaná 1.4 MultiAir na rozdíl od Mazdy ctí dnešní trend downsizingu a přeplňování, podobně jako motory Skyactiv ale nepoužívá škrticí klapku a množství nasávaného vzduchu řídí variabilním zdvihem sacích ventilů. K dispozici budou 6stupňové manuální i automatické převodovky.
1.4 MultiAir, kterou naleznete také pod kapotou výkonnějších variant Fiatu Abarth 500, podává nejvyšší výkon 118 kW a točivý moment 250 Nm. Zatímco absolutní dynamika Mazdy a Fiatu tak bude nejspíše velmi podobná, jízdním projevem se budou oba motory jistě odlišovat.
V případě atmosférické Mazdy můžeme očekávat lineárnější zátah se sportovní gradací výkonu v nejvyšších otáčkách, méně točivý turbomotor ve Fiatu bude kontrovat vyšší razantností ve středním pásmu otáček, čímž lépe pasuje pro každodenní použití. Nechme se překvapit, která koncepce nakonec přiláká více zákazníků.