Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Dálnice D1 má 35 let

News

08.11.2015

D1, nejvýznamnější dálnice na našem území, dnes slaví 35 let od zprovoznění posledního úseku mezi Prahou a Brnem. Datum 8. listopadu 1980 tak patří k nejvýznamnějším milníkům rozvoje naší silniční sítě.

Kdyby nepřišla druhá světová válka a také normalizace, Československo by patřilo mezi evropské země s nejvyspělejší dálniční sítí, říkají pamětníci. Jenže pomnichovské události a nástup komunizmu stavební vývoj zbrzdily. Po okupaci československého území v roce 1938 byl během pouhých dvanácti dní vypracován nový plán počítající se spojením Prahy s Jihlavou a výstavbou pražského okruhu.

První výkop se uskutečnil 2. května 1939 u pražského Chodova, a i když se to někomu nebude líbit, za to, že je zde silnice široká čtyři pruhy, částečně vděčíme německé říši – šířku silnice zde nařídila zvětšit. Jenže kvůli nedostatku oceli, cementu a betonu byla výstavba dálnic v roce 1942 v Protektorátu zakázána a obnovil ji až prezident Beneš. Ale když v roce 1948 došlo ke znárodnění, soukromé firmy pracující na stavbě D1 skončily a vláda s dokončením dálnice vůbec nepočítala.

Po patnácti letech silniční doprava téměř překročila kritickou mez a bylo nutné zlepšit dopravní síť. Stavba D1 mezi Prahou a Brnem se rozběhla až v roce 1967 a skončila v listopadu 1980, kdy se u Humpolce spojil tah z Prahy a z druhé strany z Brna. Bohužel dálnice vznikla o 40 let později, než byl plán československých úřadů, a už v době svého vzniku sotva odpovídala nárokům vzrůstající individuální dopravy. A tento hendikep se s ní bohužel táhne dodnes.

 

D1 v datech

1939 PLÁN VÝSTAVBY PRVNÍ DÁLNICE

Plán na stavbu magistrály Praha–Jihlava–Brno–slovenská hranice.

1945 SCHVÁLEN PROGRAM DOSTAVBY

Benešův dekret nařizuje dostavbu, rychlost snížena na 120 km/h.

1948 VÝSTAVBA D1 JDE K­ LEDU

Znárodnění firem, socializmus, s dostavbou D1 se nepočítá.

1967 OPETOVNÉ ZAHÁJENÍ STAVBY

Kritické naplnění dopravní kapacity, zahájení dostavby D1 do Brna.

1971 Z PRAHY VEDE KUS DÁLNICE

V červenci je zprovozněn úsek z Prahy do Mirošovic dlouhý 21 km.

1980 ZPROVOZNEN POSLEDNÍ ÚSEK

Od 8. 11. 1980 lze konečně projet z Prahy přes Brno až do Bratislavy.

Zajímavosti

PŮVODNÍ DÁLNICE měla vést mimo dnešní velké české aglomerace, na konci dvacátých let byl přijat návrh J. A. Bati, aby páteřní komunikace vedla z Chebu víceméně rovně do Velkého Bočkova, obce na ukrajinsko-rumunských hranicích.

TERMÍN DÁLNICE je mladý, vymyslel ho v roce 1938 Ing. Karel Chmel. Jde o spojení slov „dálková“ a silnice a mělo znamenat spojení vzdálených krajů.

ŘÍŠSKÝ ÚŘAD v roce 1939 nařídil zvýšení dálničního rychlostního limitu na 160 km/h namísto původních 120 km/h, k němu se ale po ukončení okupace česká vláda vrátila.

PŮVODNĚ měla být dálnice betonová, jeden pruh dlážděný. Bohužel Benešova vláda zamítla německý plán na široký odstavný pruh a pevnější krajnice.

Tagy: D1, dálnice
Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: