VW čeká svolávací akce, v Německu musí 2,4 milionu aut do servisu povinně
17.10.2015
V důsledku kauzy „Dieselgate“ Volkswagen jen v Evropě svolá do servisu 8,5 milionu automobilů. V Německu bude návštěva servisu dokonce povinná. Zatím však není vůbec jasné, jaké úpravy budou na dotčených vozech s motory TDI provedeny.
Přiznání Volkswagenu, že úmyslně manipuloval s jeho motory TDI tak, aby byly v měřícím cyklu splněny emisní limity NOx, už měsíc plní titulní stránky všech motoristických periodik. Kauza, které se nyní přezdívá Dieselgate, vznikla sice ve Spojených státech, ale záhy se rozšířila po celém světě včetně Evropy.
Koncern VW během vyšetřování uvolnil informaci, že řídicími jednotkami s podvodným softwarem je vybaveno také přibližně 8,5 milionu automobilů s motory TDI EA 189, které byly prodávány v Evropě mezi lety 2009 a 2014. Mezi postiženými značkami kromě VW nechybí ani vozy Škoda, Seat, či Audi.
Psali jsme:
GLOSA: Nic není černobílé. Ani zlý Volkswagen a jeho dieselové motory
Personální zemětřesení u VW: Kdo je kdo a co teď bude mít na starosti?
VW přiznal falšování emisních testů, jeho akcie poklesly o 40 %. Podváděla i Škoda?
Emise TDI: Týká se tato kauza i vašeho auta? Zkontrolujte si VIN
Na nátlak jednotlivých zemí se Volkswagen rozhodl ke svolávací akci, při které má „závadu“ u dotčených aut napravit. Kromě USA by měly být svolány také všechny vozy poháněné motory TDI EA 189 prodané v EU, celkem se bude jednat o již zmíněných 8,5 milionu aut.
V ČR do servisu dobrovolně, v Německu povinně
Postup v jednotlivých zemích se však zřejmě bude lišit. Zatímco například v České republice bude svolávací akce na principu dobrovolnosti zákazníků, německá vláda rozhodla, že do servisu budou muset všichni bez rozdílu. V Německu se akce tedy bude týkat všech 2,4 milionu aut, která jsou na tamějších silnicích nyní provozována.
Masivní svolávací akce, která v evropských dějinách motorismu nemá obdoby, je však spíše jen veřejné gesto. Reálných možností nápravy u již vyrobených aut totiž příliš mnoho není. Vznětové motory bez SCR katalyzátoru mají obecně s plněním emisních norem NOx velké problémy bez ohledu na výrobce.
Dodatečná instalace SCR katalyzátoru není z technických a finančních důvodů příliš reálná, svolávací akce se tak pravděpodobně ponese jen v duchu přehrání nového softwaru. Pokud se však mají emise tímto jednoduchým způsobem skutečně snížit, bude muset řídicí jednotka motoru ještě více využívat recirkulace výfukových plynů. Výsledkem úprav tudíž může být také méně dynamický a žíznivější motor…
Nepředbíhejme však a nechme se překvapit, jaké řešení VW skutečně nabídne.