Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Nissan odhaluje, jak před 10 lety vznikal Qashqai

News

15.10.2015

První generace Nissanu Qashqai se představila na podzim 2006. Historie tohoto modelu ale sahá ještě o čtyři roky dál, když byl začátkem roku 2002 zahájen vývoj nástupce modelu Almera.

Na začátku roku 2002 vyrazilo 25 evropských inženýrů do Japonska, aby společně s konstruktéry v hlavním vývojovém centru Nissan vytvořili základní koncept nového kompaktního modelu. Japonská značka tou dobou už druhým rokem prodávala konvenčně pojatý model Almera a pro nástupce se snažila nalézt novou formu.

Původní ideou bylo vytvořit něco na způsob Seatu Altea nebo VW Golf Plus – tedy jakýsi mezistupeň mezi hatchbackem Almera a MPV Almera Tino. Výsledkem analýz ale bylo rozhodnutí vydat se jiným směrem.

„Takový vůz by nevyjadřoval inovace spojené se značkou Nissan – směr, který měly nastolit tehdy připravované modely 370Z, X-Trail nebo Micra, byl zcela jiný,“ vzpomíná v oficiálních dokumentech Nissanu Peter Brown z evropského vývojového centra. „Nakonec kolega Hirohide Tagawa navrhl vytvořit něco jako zmenšené Murano.“ Jenže hledání správné formy bylo v ten moment na samotném začátku.

Záhy se zjistilo, že majitelé hatchbacků mají k soudobým SUV zásadní výhrady – vadila jim kvalita interiéru, vysoká spotřeba nebo horší manévrovatelnost ve městě. Výsledkem analýzy bylo jednoduché zadání se složitým řešením: vytvořit vůz s rysy SUV, který by ale měl rozměry a provozní náklady na úrovni kompaktního hatchbacku.

V té době neexistoval žádný podobný model, kterým by se tvůrci mohli inspirovat. Všechno se tedy začalo propočítávat na čistém listu papíru. Z SUV se převzal vyšší posaz řidiče, velká kola a světlá výška. Všechny ostatní parametry se naopak upravovaly tak, aby byly co nejpodobnější konvenčním autům. Své propočty konstruktéři v praxi ověřovaly na prototypech, které vznikaly přestavbou Renaultů Scénic – jediného tehdejšího produkčního auta aliance Renault-Nissan, které alespoň vzdáleně připomínalo Qashqai.

Prvním výsledkem byl koncept Qashqai, představený v březnu 2004 v Ženevě. Reakce byly rozpačité. „Novináři se ptali, jestli má kombinace SUV a hatchbacku vůbec smysl. Spojí to nejlepší z obou světů, nebo spojením protichůdných principů vznikne bezcharakterní auto?“ dodává Peter Brown. Mnozí se prý nechali přesvědčit v lednu 2006, kdy se vybraní novináři poprvé mohli svézt Qashqaiem, a to rovnou za polárním kruhem.

Odvaha Nissanu nechyběla ani při sestavování nabídky motorů. Ke dvoulitrům s pohonem 4x4 z většího modelu X-Trail přibyla benzinová 1,6 a naftová 1,5 – na SUV té doby nečekaně malé motory, pro zájemce o kompaktní model naopak přirozená volba. „Rozhodli jsme se, že jen 40 % prodaných aut bude mít pohon všech kol. Přitom X-Trail nebo taková RAV4 se tehdy prodávaly jen jako 4x4,“ říká Brown.

Sázka na nevyzkoušené nakonec Nissanu vyšla. Za osm let se po celém světě prodalo přes 2,6 milionů Qashqaiů. V roce 2010 se přidal menší Juke, kterých po světě jezdí již 700 tisíc a od loňského roku je crossoverem také X-Trail. Vzdal se hranaté karoserie a je vlastně větším sourozencem Qashqaie.

Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: