Střední třída v Evropě mizí! Velký přehled prodejních statistik segmentu D
04.10.2015
Mainstreamová střední třída dlouhou dobu patřila k jistotám nejen evropských silnic, ale také automobilek. Pohled na statistiky je však překvapující, střední automobilová třída v Evropě vymírá.
Jistě pamatujete doby, kdy evropské silnice 90. let a počátku tisíciletí brázdily zástupy sedanů a kombi střední třídy, neboli segmentu D. Jednalo se o automobily, které statečně zvládaly nároky nejen uspěchaných manažerů, ale také potřeby početných rodin.
Dalo by se říct, že Evropa byla doménou vozů této kategorie, ať už se jednalo o sedany, liftbacky či kombi. Pokud se však po silnicích rozhlédnete dnes, zjistíte, že typ klasického auta střední třídy se stává pomalu vyhynulým druhem.
Jistě, možná namítnete, že přece Passatů a Mondeí potkáváte denně stovky, ale ve většině případů se jedná právě o automobily, které ještě pamatují ony lepší prodejní časy před deseti a více lety. Česká republika je navíc tak trochu výjimkou a oproti západoevropským trhům prodeje zatím neklesají.
Na celoevropském poli se však střední třída, a to zejména ta mainstreamová, mezi novými auty vyskytuje čím dál tím vzácněji. Potkat dnes například Renault Laguna či Citroen C5 může být námětem na geocaching, avšak i přeživší zástupci v podobě Fordu Mondeo nebo VW Passat neprožívají své nejlepší časy. Vždyť zatímco v roce 1998 se v Evropě prodalo přes 300 tisíc Fordů Mondeo, v loňském roce jich nalezlo svého kupce stěží 45 tisíc!
Co je příčinou ústupu z někdejší slávy? Důvodů je hned několik. Prvním je patrně celkový růst automobilů. Zatímco dříve nižší střední třída málokdy výrazně přesahovala délku 4 metrů a malé vozy byly už opravdu jen nákupní tašky do města, dnes přerostlí potomci prvních Opelů Astra, VW Golf nebo dokonce Škody Octavie celkem obstojně pojmou celou rodinu i při cestě na dovolenou. Sedany a kombi střední třídy přitom dorostly již do takřka zámořských rozměrů a pro mnohé kupující je takový vůz už prostě příliš veliký.
Dalším důvodem se stal boom nových automobilových kategorií. V posledních 15 letech se v Evropě zrodila prakticky z ničeho celá armáda SUV, MPV, v další vlně pak také všelijakých jejich kombinací v podobě crossoverů, na které sice automobilky zákazníky nalákaly, na druhé straně ale v jiných segmentech o ně přišly. Své zákazníky si našli také relativní nováčci ve střední třídě, jako například Hyundai i40 či Škoda Superb.
Posledním velkým hřebíkem do rakve automobilů klasické střední třídy se stala finanční krize v roce 2008 a celkový pokles prodejů v následujících letech. Pod hrozbou ztráty zaměstnání či krachu firmy mnozí nákup nového vozu odložili úplně, jiní si raději koupili vůz menší a levnější. Kdo peněz měl i během krize dost, obvykle svůj úspěch chtěl dát na odiv něčím okázalejším, a tak skončil nejspíše v SUV od Audi či BMW. Ke staré dobré střední třídě se zákazníci již nevrátili.
Pojďme se podívat na prodejní statistiky jednotlivých modelů, které dříve vládli evropské střední třídě.
Alfa Romeo 156 / 159
Alfa Romeo je dnes brána za okrajovou, ne-li dokonce vymírající stylovku. Dnes je těžko představitelné, že na přelomu milénia Alfa prodávala v Evropě téměř 100 tisíc „sto padesát šestek“ každý rok. V roce 2005 se poměrně úspěšně podařilo navázat modelu 159, jehož prodeje však v posledních letech výroby citelně poklesly a v roce 2011 byla výroba ukončena zatím bez nástupce.
Seznam kapitolCitroën C5
Elegantní Citroën C5 začal v roce 2001 svou kariéru poměrně dobře, v prvních letech se prodalo přes 100 tisíc vozů ročně. Poté se začaly prodejní výsledky zhoršovat a v loňském roce Citroën udal pouhých 18 tisíc aut. Zájem je tak malý, že vedení automobilky zvažuje, že příští generaci C5 v Evropě vůbec prodávat nebude.
Seznam kapitolFord Mondeo
Klasický evropský Ford, bez kterého si silnice již ani nedovedeme představit. Mondeo přišlo na trh již v roce 1993 a dlouho lámalo prodejní rekordy díky své praktičnosti a jízdním vlastnostem. Zatímco na konci 90. let však nebylo výjimečných 300 tisíc prodaných vozů za rok, prodeje vytrvale klesají a v roce 2014 si v Evropě koupilo Mondeo jen 45 tisíc zákazníků. I to je pravděpodobně důvodem, proč se Ford vydal cestou globalizace a v poslední generaci nasadil Mondeo jako minimálně modifikovaný americký Ford Fusion. Rok 2015 je ve znamení oživení, avšak jak si v budoucnu poradí stárnoucí model, je otázkou.
Seznam kapitolHonda Accord
Honda Accord nerozdíl od USA v Evropě nikdy netrhala prodejní rekordy, avšak stabilních 30 až 40 tisíc aut ročně hodně stálo za vývoj evropské verze Accordu. Od roku 2012 si však Accord nekupuje ani 10 tisíc lidí ročně a tradiční zástupce střední třídy podle všeho v Evropě skončí.
Seznam kapitolMazda 626 / 6
Mazda střední třídy se v Evropě pohybovala tak trochu na vlnách. Zatímco v některých obdobích stabilně prodávala přes 70 tisíc aut, nyní stagnuje okolo 30 tisíc ročně. Svůj podíl na tom budou mít i omezené dodávky z Japonská, které nestačí zcela nasytit poptávku.
Seznam kapitolNissan Primera
Když byl Nissan Primera ještě hranatým a nudným sedanem, prodával se překvapivě dobře. Prodeje nové kulaté generace začaly ale rychle klesat a Nissan raději Primeru stáhnul z evropských trhů již v roce 2008.
Seznam kapitolPeugeot 407 / 508
Peugeoty střední třídy vždy platily za elegantní volbu a záruku komfortu. Vzpomeňme ještě na bílý 406 z filmu Taxi, který se proháněl v ulicích Marseille. Jeho nástupci 407 a poté 508 se stále snaží držet nastavenou laťku, avšak ke 200 tisícům prodaných aut v roce 2005 se ani nepřiblíží. V současné době je Peugeot rád za čtvrtinové hodnoty.
Seznam kapitolOpel Vectra / Insignia
Ani starý dobrý Opel Vectra se neubránil exodu zákazníků. Z ročních prodejů téměř 400 tisíc aut v 90. letech se musel výrazně uskromnit, avšak jeho nástupce Insignia se stále drží poblíž solidních sto tisíc.
Seznam kapitolRenault Laguna
Renault Laguna je patrně exemplárním příkladem nejen úpadku střední třídy, ale také úpadku samotného modelu. Výborně nastartovanou první generaci vystřídala ještě atraktivnější generace druhá. Projevily se však vážně problémy se spolehlivostí a špatná pověst vykonala své. Dnes Renault neprodá ani 20 tisíc Lagun ročně. Nechme se překvapit, zdali úspěje s nástupcem nového jména, Talismanem.
Seznam kapitolSaab 9-3
Pokud nepočítáme zatím neúspěšné pokusy o nastartování výroby elektromobilů s čínským kapitálem, je automobilka Saab již definitivní minulostí. Důvodů jejího bankrotu je jistě více, propad prodejů modelu 9-3 je však jistě jedním z nich. Dříve jich Saab prodával přes 50 tisíc ročně jen v Evropě.
Seznam kapitolSeat Toledo
Malokterý vůz byl během svého života takovým chameleonem, jako Seat Toledo. Nejprve uspěl jako liftback a měl nakročeno stát se „španělskou Octavií“, v další generaci se však stal sedanem. Propadákem byla generace třetí, jakýsi obří hatchback silně podobný sourozenci Altea. Mizivé prodeje stály za tichým koncem výroby, nové Toledu jako převlečená Škoda Rapid již hraje jinou ligu.
Seznam kapitolToyota Avensis
Avensis se v prvních 10 letech své existence statečně držela mety 100 tisíc prodaných vozů ročně. Od roku 2006 ale začaly prodeje rovněž klesat a loni se propadly pod hranici 30 tisíc. Odhadujeme, že ani nový facelift do prodejních výsledků výrazně nepromluví.
Seznam kapitolVolkswagen Passat
Koncernový Passat patrně nejlépe vzdoruje trendům a dlouhodobě se drží na prvních příčkách prodeje ve střední třídě. Z dřívějších 300 tisíc se nyní drží kolem 150 tisíc aut ročně, ale dobrou polovinu z toho si musí Němci koupit sami. Nová generace by však mohla stagnaci alespoň na chvíli obrátit v růst.
Seznam kapitolVolvo S60 / V60 / V70 do 2007
V případě Volva je situace trochu komplikovaná, jelikož jeho zástupce střední třídy vystřídal více názvů. Dříve sedan S60 doplňovalo kombi V70, to se však v roce 2007 posunulo o třídu výše a místo něj přišel vůz s logičtějším označení V60. Ani Švédům se pokles zájmů evropských zákazníků nevyhnul, nyní ale poměrně stabilně udržují prodeje kolem 50 tisíc aut za rok.
Seznam kapitolAudi A4, BMW 3 a Mercedes-Benz třídy C, aneb jak si vede prémie
Tři rivalové německých prémiových výrobců spolu svádějí souboj více než 20 let. Cíli na trochu jinou klientelu než ostatní vozy střední třídy, jelikož ve srovnání s nimi vykazují stísněné prostorové podmínky a vysokou cenu kompenzují svými výkony, kvalitou a luxusem. Pro zajímavost jsme je však do přehledu rovněž zahrnuli.
Ačkoliv je u všech tří zástupců rovněž patrný pokles prodejů, nejedná se o tak dramatickou změnu jako v některých jiných případech. Obecně platí, že se v Evropě ročně prodá něco kolem 150 tisíc aut od každé značky. Dříve to býval i dvojnásobek…
Seznam kapitolZávěrem
Jakkoliv se mohlo na začátku článku zdát, že s ústupem tradičních modelů automobilek přeháníme, pohled na statistiky dokazuje jednoznačný trend. Ze 17 zástupců střední třídy všichni vykazují významný propad prodejů v posledních 10 letech. V případě některých dlouhá léta úspěšných modelů výrobce produkci ukončil, nebo již nepočítá s nástupcem.
V některých případech bychom mohli ze ztráty tržních pozic vinit automobilku a její modelovou „péči“, celkový trend je ale jasný. Evropští zákazníci zkrátka změnili vkus, a že nejvíce uspějete se sedanem či kombi střední třídy, již dnes zkrátka zdaleka neplatí.
Seznam kapitol