Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Personální zemětřesení u VW: Kdo je kdo a co teď bude mít na starosti?

News

28.09.2015

Rezignací Martina Winterkorna kauza s motory TDI nekončí. Hledání řešení je na samotném počátku a odchod vrcholového manažera koncernu znamená hotovou rošádu na dalších funkcích.

Volkswagen před necelými dvěma týdny přiznal, že v USA při měření emisí používal speciální nastavení motoru, které výrazným způsobem vylepšuje naměřené hodnoty. Ačkoliv celý problém není tak ožehavý, jak by se ze zpráv v médiích mohlo zdát, rozsah kauzy ve spojení s doznáním největší německé automobilky spustil řetězec zásadních událostí.

Řešení celé situace je zatím v nedohledu – jasno v tom nemá ani automobilka, ani úřady, které zatím jen hrozí enormními pokutami (v USA), nutností vracet dotace (ve Španělsku) nebo přikročily k zákazu prodeje aut s motorem TDI, ačkoliv dotčené verze již nejsou v prodeji (Švýcarsko). Akcie koncernu mezitím spadly o 40 % a jeho předseda představenstva vyvodil odpovědnost v podobě rezignace. VW Group má tedy nového šéfa a mění se i manažeři na dalších postech. Následující přehled objasňuje, kdo je kdo, včetně detailnějších profilů jednotlivých aktérů obměny managementu koncernu.

Martin Winterkorn

Hlavní účastník celé rošády ve středu 23. září 2015 rezignoval na post předsedy představenstva skupiny Volkswagen – nejdůležitější funkci v rámci celého koncernu. Winterkorn (68), který tuto funkci vykonával od 1. ledna 2007, vystudoval fyziku kovů na univerzitě ve Stuttgartu. Po získání doktorátu v roce 1977 nastoupil do firmy Bosch, v roce 1981 přešel k Audi.

Od samotného počátku své kariéry ve VW Group se zabýval kontrolou kvality, nejprve u Audi, od roku 1993 pak na celokoncernové úrovni. V roce 1995 k této specializaci přibral produktové plánování a o rok později technický vývoj pro celý koncern. Od roku 2002 byl předsedou představenstva Audi, z titulu této funkce měl na starosti i značky Lamborghini a Seat. Jeho následné osmileté působení v čele koncernu bylo ve znamení racionalizace vývoje a výroby a růstu odbytu – loni byl splněn ambiciózní cíl vyrobit více než 10 milionů aut za rok. Aféra s motory TDI ale tyto úspěchy nyní zcela zastiňuje.

Mimochodem, v současné době Witnerkorn stále drží funkci předsedy představenstva Porsche Automobil Holding SE. Tato společnost je většinovým akcionářem koncernu VW, Winterkorn by tedy měl být nadřízeným svého nástupce. Kromě toho je Winterkorn také například členem dozorčí rady fotbalového týmu FC Bayern München.

Seznam kapitol

Matthias Müller

Nový šéf koncernu přichází do čela představenstva VW Group z automobilky Porsche, kde od roku 2010 zastával stejnou funkci. Dříve odmítal spekulace, že by se měl stát nástupcem Winterkorna – poukazoval na to, že je příliš starý. Předčasné odstoupení šéfa koncernu ale tento faktor přebilo.

Jeho výhodou je, že se těší přízně „guru“ koncernu VW, Ferdinanda Piëcha, který je neformální hlavou rodin Porsche a Piëch. Ty nepřímo celý koncern ovládají. Značka Porsche navíc není (alespoň pro zatím) zapletena do skandálu s emisemi naftových motorů.

Müller (62) se narodil v NDR, vzdělání ale získal v Ingolstadtu. Po maturitě nastoupil v roce 1977 do Audi jako učeň nástrojářství. Posléze vystudoval IT a začal se v Audi zabývat tímto oborem. Od roku 1993 byl produktovým manažerem Audi A3, o dva roky později získal zodpovědnost za všechny produktové řady Audi. Poté, co se v roce 2002 Winterkorn ujal vedení Audi, dostal Müller na starost koordinaci značek Audi, Lamborghini a Seat.

V roce 2007 se Müller společně s Winterkornem přesunul do vedení celého koncernu, kde dostal na starosti produktové plánování všech značek. Po pětileté etapě v čele značky Porsche se nyní vrací do vedení koncernu, a to na nejvyšší pozici. Zároveň zůstává šéfem sportovní značky, dokud nebude vybrán jeho nástupce.

Seznam kapitol

Winfried Vahland

Do personální rošády jsou vtaženi i šéfové dalších koncernových značek. Dosavadní šéf Škoda Auto Vahland (58) nastupuje do nové funkce – bude mít na starosti aktivity Volkswagenu v Severní Americe. Koncern plánuje nové uspořádání, kdy svět rozdělí na čtyři regiony se zodpovědnými manažery. Vymezení zbývajících tří a personální obsazení těchto nových funkcí zatím nebylo upřesněno.

Koncern chce využít Vahlandovy pestré zkušenosti z předchozích působišť. Po dokončení studia na technické univerzitě v Darmstadtu pracoval nejprve v letech 1984 až 1990 pro Opel, kde se zabýval investicemi a výrobní strategií. Od roku 1990 pracoval v Audi jako ředitel controllingu, následně působil ve VW a ve Škodě – v Evropě, Brazílii i Asii. Výrazných úspěchů dosáhl ve svých posledních dvou funkcích. Od roku 2005 byl šéfem Volkswagen China, od 2010, tedy v době bezprecedentní expanze, pak předsedou představenstva Škoda Auto.

Seznam kapitol

Bernhard Maier

Vahlandovým nástupcem v čele Škoda Auto se stává dosavadní člen představenstva Porsche pro prodej a marketing. Maier (55) se nejprve vyučil automechanikem, po vystudování podnikového hospodářství nastoupil do počítačové firmy Nixdorf. V letech 1988 až 2001 zastával různé řídící funkce v BMW, v roce 2001 se ujal vedení prodejní organizace Porsche v Německu. Od roku 2010 byl v představenstvu automobilky Porsche.

Seznam kapitol

Christian Klingler

Dosavadní člen představenstva skupiny VW i značky pro prodej a marketing opouští koncern Volkswagen bez udání dalšího působiště. Klingler (47) pochází z Rakouska, v minulosti zastával různé funkce v Porsche Inter Auto. Od roku 2002 byl jejím šéfem, pod jeho vedením se tato firma stala co do obratu největším prodejcem aut v Evropě. V představenstvu skupiny VW byl od roku 2010.

Seznam kapitol

Jürgen Stackmann

Nástupcem Klinglera v představenstvu koncernu se stává současný předseda představenstva Seat. Stackmann (54) zahájil svoji kariéru v hamburské bance, od roku 1989 pracoval ve Fordu. V této firmě zastával různé funkce, nejvýznamnější byla od roku 2005 viceprezident Ford of Europe pro marketing. Pro skupinu VW pracuje od roku 2010, nejprve byl členem představenstva Škoda Auto, krátce byl marketingovým šéfem značky i skupiny VW, od roku 2013 stál v čele Seatu.

Seznam kapitol

Luca de Meo

Novým šéfem Seatu bude dosavadní člen představenstva Audi pro prodej a marketing. Luca de Meo (47) má za sebou pestrou kariéru, pracoval pro Renault, Lexus, Lancii, Fiat, Abarth a posléze měl na starosti marketing celé skupiny Fiat. V roce 2009 přešel k Volkswagenu jako marketingový šéf značky VW, v roce 2012 nastoupil do Audi.

Seznam kapitol

Thomas Ulbrich

Poslední zatím oznámenou změnou je zrušení funkce výroby a logistiky v představenstvu skupiny VW. Thomas Ulbrich (47) byl na tento post jmenován letos, při restrukturalizaci koncernu se jeho agenda přestane řídit centralně. Zodpovědnost budou mít jednotliví šéfové tzv. koncernových regionů (např. Vahland v Severní Americe) a také vedení nově ustanovených divizí. Ty budou rozděleny podle techniky – těsněji budou spolupracovat trojice VW/Škoda/Seat, Porsche/Bentley/Bugatti a již dříve ustanovená Audi/Lamborghini/Ducati.

Seznam kapitol
Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: