Volkswagenu hrozí superpokuta, měl podvádět při měření emisí v USA
20.09.2015
Dle americké Agentury pro ochranu životní prostředí vypouští dieselové vozy Volkswagenu a Audi až 40krát více emisí, než dovolují předpisy. Za podvádění při emisních testech nyní hrozí automobilce pokuta až 430 miliard korun.
Uspět na automobilovém trhu v USA je pro německý Volkswagen cílem, jehož dosažení stále pokulhává za velkými plány managementu. Postavení VW a také Audi ve Spojených státech rozhodně nevylepší nová aféra, která se týká podvádění při měření emisí nových automobilů.
Skutečné emise až 40krát vyšší
Dle Agentury pro ochranu životní prostředí (EPA) se VW dopustil podvodu, když do svých dieselových automobilů instaloval zařízení na rozpoznání měřícího cyklu. Díky změněnému chování řídicí jednotky vozy v testech uspěly, avšak v běžném provozu mají produkovat až 40krát více oxidů dusíků (NOx) než je povolený limit.
Obvinění se týká téměř 500 000 automobilů VW a Audi vyrobených v letech 2009-2015 a zahrnuje tak například Audi A3 dále VW Jetta, Passat, Beetle a také Golf, který byl zvolen Severoamerickým autem roku 2015. VW paradoxně postavil svou kampaň prodeje vznětových aut v USA na faktu, že moderní motory TDI vykazují minimální škodlivé emise. Vozy také z tohoto důvodu nesou označení TDI Clean Diesel.
V případě, že se vznesená obvinění potvrdí, hrozí Volkswagenu pokuta ve výši až 37 500 dolarů za každý prodaný vůz. Celková suma by se tak mohla vyšplhat až na závratných 18 miliard dolarů, tedy 430 miliard korun.
Oxidy dusíku – nepřítel dieselů
Je známo, že automobily se vznětovými motory produkují násobné množství škodlivých oxidů dusíků, než jejich zážehové varianty. V posledních letech je patrný tlak na snižování právě těchto emisí jak v USA, tak v Evropě. Například poslední evropská norma EU6 připouští pouze 0,080 g/km NOx, zatímco předchozí EU5 dovolovala až 0,180 g/km.
Nákladnost zařízení účinně snižujícího množství produkovaných oxidů dusíku, selektivního redukčního katalyzátoru (SCR), má za následek, že v případě menších a levnějších vozů se výrobci často spoléhají na jednodušší záchytný NOx katalyzátor, jehož účinnost v reálném provozu je však již nyní zpochybňována.