Mercedes Concept IAA mění svou aerodynamiku za jízdy
16.09.2015
Jedinečný koncept do Frankfurtu přivezl Mercedes-Benz. Intelligent Aerodynamic Automobile Concept umí měnit svou aerodynamiku dle potřeby a předpovídá vzhled příštího kupé CLS.
Skloubit neustále rostoucí požadavky na vzhled a aerodynamiku automobilů není jednoduché. Originálním řešením je koncept automobilu s inteligentní aerodynamikou (Intelligent Aerodynamic Automobile Concept), který na autosalonu ve Frankfurtu představil Mercedes-Benz.
Hlavní myšlenkou konceptu IAA je inteligentní karoserie rozlišující dva režimy provozu. Při nízkých rychlostech se uplatní takzvaný „designový mód“, přičemž při rychlostech nad 80 km/h se pomocí pohyblivých panelů karoserie vůz přepne do „aerodynamického módu“. Díky této schopnosti adaptace dosahuje koncept rekordní hodnoty aerodynamického odporu, koeficient Cx činí pouhých 0,19.
A jak přesně proměna probíhá? V základním režimu je IAA čtyřdveřovým kupé s délkou 5040 mm, šířkou 1995 mm a výškou 1305 mm. Rozvor náprav činí 2975 mm. Díky výsuvným zadním panelům karoserie se vůz umí prodloužit o celých 390 mm a získat tvar aerodynamicky vhodný pro vysoké rychlosti. Proudění vzduchu dále upravují rovněž výsuvné klapky v předním nárazníku, pohyblivá „žaluzie“ v přídi a také aktivní ráfky kol, které umí měnit svůj tvar a ovlivnit tím proudění vzduchu pod autem.
O pohon se stará hybridní soustava zážehového motoru a elektromotoru o celkovém výkonu 205 kW (275 k). Maximální rychlost je elektronicky omezena na obligátních 250 km/h. V čistě elektrickém režimu koncept standardně zvládá ujet 62 km, přepnutím do aerodynamického módu se dojezd prodlouží na 66 km. Dle Mercedesu se však jedná o výsledek daný laboratorním měřením v cyklu NEDC, skutečný přínos vylepšené aerodynamiky by měl být v reálném provozu mnohem větší.
Předpokládá se, že příští generace Mercedesu CLS, rovněž čtyřdveřového kupé, by mohla vzhledově navazovat právě na IAA Concept.