Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Zkuste se v tom vyznat: VW Golf má 7 různých sportovních verzí

News

14.09.2015

Sportovní verze Volkswagenu Golf, to není jen slavné GTI. V současnosti existuje celkem sedm různých možností s výkonem od 135 do 221 kW. Takto se od sebe liší...

Všechno začalo v roce 1976, když se objevil první Golf GTI, tehdy s atmosférickou šestnáctistovkou o výkonu 81 kW. Ano, před 40 lety to stačilo, aby byl 3,7 metru krátký a méně než tunu vážící první Golf považován za sportovní auto.

Brzy se přidal turbodiesel a s ním zkratka GTD, posléze šestiválcové verze (ty zase odvál čas, dnešní čtyřválce dosahují s turbem ještě lepších výkonů)... zkrátka nabídka různých rychlých derivátů Golfu utěšeně rostla. Dnes čítá sedm různých variant – když nebudeme uvažovat různé převodovky nebo karosářské verze. I když vlastně jednu počítáme, GTI Cabriolet je dnes totiž až na motor úplně jiné auto než všechny ostatní v Evropě nabízené rychlé verze Golfu.

Zde je tedy aktuální přehled, začínáme nejslabším a končíme nejrychlejším z rychlých Golfů současnosti.

Jediný naftový: GTD

I ostrý Golf může mít motor TDI. V případě sedmé generace Golfu GTD se jedná o 2,0 l TDI o výkonu 135 kW, který ohromí hlavně silou 380 Nm. Za potentnějšími sourozenci tedy nezaostává točivým momentem, maximální rychlostí 230 km/h a akcelerací z klidu na stovku za 7,5 s ovšem už ano. Poháněna jsou jen přední kola, ale stejný motor se dává i do terénní verze Golf Alltrack, kde má naopak standardně 4x4 a k tomu dvouspojkový automat DSG.

Karoserie: třídveřová, pětidveřová, Variant

Seznam kapitol

Osvědčená klasika: GTI

GTI jsou tři písmena, která si vybaví každý, kdo v Golfu nevidí jen nudně praktické auto. Už tři generace se o pohon této verze stará dvoulitr s turbem, který má v nejnovějším provedení 162 kW a 350 Nm. Sprint na 100 km/h zvládne za 6,5 s, tedy o jednu sekundu rychleji než GTD. Neexistuje však s karoserií Variant (kombi). GTI i GTD se nabízejí od jara 2013.

Karoserie: třídveřová, pětidveřová

Seznam kapitol

GTI Performance

Připlácet si za sedm kilowatt, tedy deset koní navíc? To moc smyslu nedává, jenže za přívlastkem Performance se skrývají také výkonnější brzdy a hlavně aktivně řízený samosvorný diferenciál. Takto vystrojený je naopak velice lákavou alternativou ke standardnímu GTI. Navíc umí jako nejdostupnější z Golfu jet rychlostí 250 km/h.

Karoserie: třídveřová, pětidveřová

Seznam kapitol

Kabrio pořád postaru

Do teď byla řeč o derivátech sedmé generace, jenže Volkswagen stále pro evropské trhy vyrábí i tu šestou – konkrétně s karoserií kabriolet, která se do nabídky vrátila po dlouhé přestávce v roce 2011. O rok později se přidalo GTI Cabriolet s dvoulitrem (155 kW, 280 Nm) a pohonem předních kol, v roce 2013 navíc přibyla i čtyřkolka Golf R Cabriolet, taktéž s dvoulitrem (195 kW, 350 Nm). Letošní podzim přináší změnu, verze R jako kabriolet končí a GTI dostane motor ze současného hatchbacku (162 kW, 350 Nm), vždy spojený s převodovkou DSG. V této podobě kabrio ještě nějakou dobu v nabídce vydrží.

Karoserie: kabriolet

Seznam kapitol

Toto je čínské GTI

U šesté generace ještě chvíli zůstaneme, ta se totiž v Číně stále vyrábí, mimo jiné i jako GTI. A aby toho cestování časem nebylo málo, pohání ji dvoulitr z páté generace GTI (2003 až 2008) – má 147 kW a 280 Nm. Volkswagen ale už v Číně představil „naše“ GTI, tedy již dva roky prodávanou sedmou generaci, takže pravděpodobně chystá na největším automobilovém trhu světa generační obměnu.

Karoserie: pětidveřová

Seznam kapitol

Výroční GTI Clubsport

Už od 20. výročí GTI přináší VW vždy co pět let výroční, lehce upravenou edici. Ale na příští rok připadá výročí 40 let od představení prvního GTI a u této příležitosti se chystá něco většího: model GTI Clubsport s výraznými designovými úpravami a pořádnou porcí výkonu navíc. Standardně nabídne 195 kW, po dobu deseti sekund dokonce 213 kW – stejně jako Seat Leon Cupra 290 a nejvíc ze všech dosavadních GTI.

Karoserie: třídveřová, pětidveřová

Seznam kapitol

Golfí král: Golf R

Jen o malý kousek silnější než chystané GTI Clubsport je Golf R, který má 221 kW – tedy rovných 300 koní. Přímý následník šestiválcového Golfu R32 je vykouzlí, stejně jako všechna GTI, z dvoulitrového čtyřválce. Tento rozdíl zdůrazňují čtyři koncovky výfuku a také stylizace doplňků do modré barvy divize Volskwagen R. Jako jediný ze sportovních Golfů má navíc poháněna všechna kola a zajímavým bonusem, který se přidal loni, je možnost karoserie kombi.

Karoserie: třídveřová, pětidveřová, Variant

Seznam kapitol

Hybridní bonus: GTE

I když má technicky blíž k čistě elektrickému e-Golfu než ke GTI, stylisticky i svým názvem se plug-in hybridní Golf GTE odkazuje k hot hatchi. Má k tomu dva zajímavé důvody: jednak jeho spalovací motor 1,4 l (110 kW) a elektromotor (75 kW) společně dosahují výkonu 150 kW a jednak s akcelerací z 0 na 100 km/h za 7,6 sekundy dokáže držet krok s naftovým GTD. Jedná se ale spíš o marketingovou hříčku, protože hlavní důvody existence této verze jsou samozřejmě jiné.

Karoserie: pětidveřová

Seznam kapitol
Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: