Nový benzinový třílitr BMW má stále stejné parametry, je ale nenápadnou revolucí
13.09.2015
Čím se liší nové BMW 740i od toho předchozího? A čím 340i od 335i? Na první pohled jen pár technickými údaji, ve skutečnosti ale v útrobách ukrývají zcela novou generaci řadového šestiválce. Pochopitelně s turbem.
Ačkoliv doba přeje menším motorům, řadové šestiválce jsou stále neodmyslitelnou součástí DNA značky BMW. Proto se objevují v každém modelu, kde dávají alespoň vzdáleně smysl – od kompaktního hatchbacku řady 1 a kupé řady 2 až po limuzínu řady 7, včetně verze s prodlouženým rozvorem. Letošní rok přináší novou generaci motorů, která se drží tradičního objemu 3,0 litru. Dobře se ale maskuje – v modelu 740i dosahuje stejných 240 kW a 450 Nm jako u předchozí generace.
Motor s kódovým označením B58 je (velice zjednodušeně řečeno) zdvojením řadového tříválce 1,5 l. Patří do nové rodiny motorů, která zahrnuje řadové tří-, čtyř a nově i šestiválce – tyto pohonné jednotky spolu sdílí základní architekturu (mj. objem jednoho válce 0,5 litru) a také zhruba 60 % součástek!
Stejně jako u předchozího šestiválce N55 se o přeplňování stará jediné turbodmychadlo typu twin-scroll. Má dvě větve přivádějící výfukové plyny, které se spojují až u turbíny – tím se snižují zpětné tlaky a roste účinnost přeplňování. Použití dvou stejně velkých turbodmychadel, jako tomu bylo u o dvě generace staršího agregátu N54, to má u řadových motorů BMW zkrátka spočítané...
Dalšími společnými rysy ve srovnání s předchozím motorem je použití přímého vstřikování, variabilního časování sacích i výfukových ventilů a variabilního zdvihu ventilů. Pak je tu ale několik zásadních novinek:
- zvýšení kompresního poměru z 10,2:1 na 11,0:1
- zmenšení turbodmychadla
- zkrácení sacího potrubí
- použití vodního mezichladiče stlačeného vzduchu, který je integrován do sání
Nový motor se zatím objevil v nové generaci 740i a ve faceliftované řadě 3, konkrétně variantě 340i, která nahrazuje dosavadní 335i (225 kW, 400 Nm). V obou případech má třílitr 240 kW a 450 Nm. V brzké době se však jistě objeví i v dalších modelech, stejně jako jeho zbrusu nový naftový ekvivalent B57, který zatím existuje jen ve variantě 730d (195 kW, 600 Nm).