S brzdnou deskou zastavíte na pětníku! Dostane se do sériových aut?
21.06.2015
Zařízení, které by v budoucnu mohlo na silnicích zachraňovat životy, představila švédsko-americká společnost Autoliv. Torricelliho vakuová brzda dokáže zkrátit brzdnou dráhu až o 40%.
Zajímavé zařízení v oblasti automobilové bezpečnosti představila společnost Autoliv, která patří k předním dodavatelům bezpečnostních zařízení v automobilovém průmyslu. Novou technologii výrobce nazývá Torricelliho vakouovou brzdou a měla by výrazně zkrátit brzdnou dráhu automobilů, které ji budou opatřeny.
Autoliv udává, že dle provedených testů dokáže podtlaková brzda zkrátit brzdnou dráhu až o 40 % v rychlostech do 70 km/h. Výhodou brzdné desky je i její schopnost přichytit se k povrchu se zhoršenou přilnavostí, například na ledu.
Velký potenciál se pro technologii nachází zejména ve spojení se systémy pro autonomní nouzové brždění, které se stávají čím dál častější výbavou nových vozů. I přes významný pokrok v zařízeních předcházejících nehodě je totiž schopnost vozidel zastavit stále limitována přilnavostí pneumatik.
A jak celá věc funguje? Na podvozku automobilu je uchycena samotná brzdná deska o rozměru 0,3 m2, která je připojena na generátor podtlaku. Při potřebě nouzového brždění se deska během 0,1 sekundy přichytí k zemi silou v závislosti na typu povrchu až 15 000 N.
Podívejte se, jak Torricelliho vakuová brzda funguje v praxi:
Bezpečnostní vychytávka sice ještě zdaleka není v produkční fázi vývoje, ale jedná se jistě o zajímavý počin s potenciálem sériového využití. Dle samotných vývojářů je nutné ještě vyřešit několik technických komplikací. Jedná se například o dimenzaci předpínačů bezpečnostních pásů na větší přetížení a také riziko nehody s vozy, které by zařízením vybaveny nebyly a nedokázaly by dostatečně rychle zabrzdit.
Otázkou také je, jak by taková deska fungovala například na rozbitých silnicích, například v České republice.