Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Závod 24 h Le Mans opět ovládly hybridy. Porsche přerušilo vládu Audi

News

15.06.2015

Po 5 letech dominance továrního týmu Audi na 24 h Le Mans převzalo suverénně prvenství Porsche, když v 83. ročníku prestižního závodu obsadilo první a druhé místo. V celkovém pořadí čím dál více vyniká převaha vozů s hybridním pohonem.

Říká se, že málokterý závod na světě prověří dovednosti a výdrž jezdců tak, jako známá 24hodinovka v Le Mans, která každý rok láká závodní týmy z celého světa poměřit své síly. V 83. ročníku může slavit zejména Porsche, které nejprve vyhrálo kvalifikaci a v samotném závodě se mu podařilo obsadit první dvěma místa v celkovém pořadí.

Vítězná posádka Porsche ve složení Hülkenberg/Bamber/Tandy celkem urazila neuvěřitelných 395 kol s nejrychlejším časem na kolo 3:18,596. Po 5 letech tak ztratil nadvládu tovární tým Audi, který zpočátku vedl, avšak poté kvůli defektu a kolizi nabral ztrátu a obsadil třetí a čtvrté místo se ztrátou dvou, respektive tří kol na vítěze.

Ačkoliv Audi nezvítězilo, dokázalo si během závodu připsat nejrychlejší čas na kolo, 3:17,647 je absolutní rekord v historii závodu Le Mans. Na nejlépe šesté pozici se umístila Toyota, oproti ostatním konkurentům v kategorii LMP1 zůstal pozadu tým Nissan, který nasadil vůz GT-R Nismo s pohonem předních kol.

V kategorii LMP2 zvítezil tým KCMG s vozem Oreca-Nissan, třídu LMGTE Pro ovládl tovární tým GM Corvette Racing s Chevroletem Corvette C7R a konečně tým SMP Racing s Ferrari 458 Italia obsadil první místo v kategorii LMGTE Am.

V době, kdy se podnik Formule 1 čím dál více vydává směrem k unifikaci závodních strojů, 24h Le Mans nechává konstruktérům větší prostor. V nejvyšší třídě LMP1 díky tomu probíhá zajímavý souboj odlišných koncepcí pohonu.

Hybridy ukázaly ostatním záda

Jasně patrná je nadvláda vozů využívajících hybridních technologií, v letošním závodě prvních 8 míst obsadily výhradně hybridy. Tím však technická podobnost rivalů končí.

Zatímco vítězné Porsche 919 Hybrid využívá přeplňovaný zážehový čtyřválec doplněný výkonným elektromotorem na přední nápravě, Audi dlouhodobě sází na vznětové motory. Poslední modifikace Audi R18 e-tron quattro pohání turbodiesel V6 TDI o objemu 4,0 litru spojený se zadním náhonem, o pohon předních kol se opět stará elektromotor.

Toyota, průkopník hybridních technologií v sériových automobilech logicky nasadila také elektromotory, Toyota WEC TS040 Hybrid-1 má dokonce pro každou nápravu jeden. Sekunduje jim atmosféricky plněný zážehový agregát V8 s objemem 3,7 litru.

Zcela proti proudu jde Nissan, který v letošním roce nasadil nový vůz. Nissan GT-R LM Nismo má vpředu uložený dvojitě přeplňovaný zážehový V6, překvapivě pohánějící přední kola. O pohon zadní nápravy se opět stará elektromotor. Díky netradiční koncepci vše vpředu je Nissan rekordně nízký a vyniká také svou aerodynamikou. Nová koncepce se však v prvním roce neosvědčila, nechme se překvapit, zdali do příštího závodu Nissan svůj neobvyklý vůz doladí k lepším výsledkům.

Zdroj fotografií: www.autoblog.com, Autocar

Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: