Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Ekologická daň se chystá již i pro desetiletá auta

News

14.05.2015

Vláda schválila věcný záměr zákona o výrobcích s ukončenou životností, který mimo jiné zahrnuje uplatnění ekologického poplatku při převodu vozidla splňujícího emisní normu EURO 3 nebo nižší. Zmíněné opatření se dotkne většiny automobilů vyrobených před rokem 2005. 

Pokud máte v úmyslu prodat či koupit například Škodu Octavii první generace s oblíbeným motorem TDI, již brzy vás při jejím převodu pravděpodobně nemine ekologický poplatek. Vláda schválila záměr ministerstev životního prostředí a průmyslu, aby se známá ekologická daň rozšířila i na vozidla splňující emisní normu EURO 3.

Důvodem nového zákona, které sleduje celý životní cyklus výrobku, je údajně stále neuspokojivá kvalita ovzduší v České republice. Jedním z opatření je pak rozšíření ekologické daně při převodu vozidla, která je v ČR uplatňována již od roku 2009, na vozidla splňující emisní normu EURO 3 a nižší.

Norma EURO 4 je v ČR závazná od roku 2005, zjednodušeně řečeno se poplatek bude nově vztahovat na automobily vyrobené před tímto rokem. Existují však výjimky, jelikož někteří výrobci zavedly motory plnící normu EURO IV s předstihem. Například zatímco Škoda Fabia s motorem 1.2 HTP z roku 2003 poplatku zatím unikne, ve verzi 1.9 SDI již nikoliv. Největší postiženou skupinou budou patrně majitelé Škody Octavie první generace, ve které motory 1.9 TDI 66 či 81 kW splňují nejvýše normu EURO 3.

Dle Sdružení automobilového průmyslu byl v loňském roce průměrný věk automobilů registrovaných v České republice 14,5 roku, z toho přibližně 63 procent je starších deseti let. Nutno ovšem podotknout, že tyto statistiky zahrnují i mnoho vozů, které se v reálném provoze již nevyskytují.

Navrhovaný poplatek pro normu EURO 3 činí 3 000 Kč, s ním by však mělo dojít také ke zvýšení poplatků pro normy Euro 1 (z 5 000 na 10 000 Kč) a Euro 2 (ze 3 000 na 5 000 Kč). Nový zákon přináší také přísnější certifikaci pro autovrakoviště a nová pravidla pro likvidaci odpadu. Například opotřebované pneumatiky by mohli motoristé zdarma odkládat v servisech.

Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: