Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Ferrari s motorem V8 uprostřed: vývoj v osmi generacích

News

06.05.2015

Výrobce supersportovních vozů se vzpínajícím se ořem ve znaku nedávno představil nový typ, Ferrari 488 GTB. Jeho premiéry v Londýně se zúčastnilo také 7 předcházejících generací s motorem V8 umístěným uprostřed. Připomeňme si historii, na kterou novinka navazuje.

Ačkoliv Ferrari vyrábí supersportovní vozy již takřka od nepaměti, koncepce osmiválcového motoru do V umístěného před zadní nápravou se u Ferrari ujala až relativně později. Konkrétně v roce 1975, kdy Ferrari 308 dalo základ řadě modelů, jejichž evoluci je možné sledovat až do dnešních dnů.

Přestože Ferrari nabízelo a nabízí také dvanáctiválce, které patří do vyšších pater potravního řetězce, modely s V8 mají vzhledem ke své hmotnosti a vyvážení nejblíže k podobě nekompromisního sportovního vozu. Skvělá ovladatelnost a úchvatné výkony, tak byly alespoň v době vzniku v základní výbavě každého takového vozu.

Ferrari 308 (1975-1985)

  Ačkoliv se Ferrari k prvnímu osmiválci odhodlalo fakticky již v roce 1973 s typem Dino 308 GT4, až do roku 1976 se oficiálně nejednalo o pravé Ferrari. Prvenství tak lze oficiálně připsat Ferrari 308, které bylo vyráběno od roku 1975 a s Dinem sdílelo velkou část komponentů. Verze GTB, kde B znamená Berlinetta, měla karoserii kupé, GTS, s „S“ odkazujícím na název Spider, byla targa s vyjímatelným střešním dílem. Toto označení zůstalo zachováno i u následujících modelů.

Hlavním poznávacím znakem nového modelu byl osmiválec o objemu 2.9 litru s dvěma řadami válců svírajících úhel 90 stupňů. Napříč uložený motor umístěný před zadní nápravou využíval pohonné ústrojí transaxle a 5stupňovou synchronizovanou převodovku. Samozřejmostí bylo nezávislé zavěšení všech kol a vzduchem chlazené kotoučové brzdy.

S výkonem 188 kW při 6600/min 308 GTB sprintovalo z nuly na sto za 6,5 sekundy a dosahovalo rychlosti přes 250 km/h. Pozdější modely GTBi a GTSi obdržely vstřikování paliva Bosch K-Jetronic, které se negativně podepsalo na výkonech. V roce 1980 se objevila také dvoulitrová verze značená 208, o dva roky později pak také s přeplňováním jako 208 turbo. Charakteristický design 308 proslavil i Tom Selleck, který s ním jezdil v seriálu Magnum.

Seznam kapitol

Ferrari 328 (1985-1989)

 Rozeznat na první pohled Ferrari 328 od 308 není pro běžného pozorovatele vůbec jednoduché. Vnější úpravy se omezily v podstatě jen na modernizované nárazníky. Hlavní změna proběhla na motoru, jehož objem byl zvětšen na 3,2 litru (proto název 328) a v kombinaci s použitím elektronického zapalování se výkon oproti pozdějším 308 citelně zvýšil.

S 201 kW při 7000/min si 328 GTB mohlo dovolit uhánět až 267 km/h a z nuly na sto zrychlit za 5,5 sekundy, GTS bylo jen o trochu pomalejší. V nabídce byla také verze Turbo s přeplňovaným dvoulitrovým motorem jako nástupce 208 Turbo.

Seznam kapitol

Ferrari 348 (1989-1994)

 Výrazně změněným nástupcem typu 328 se v roce 1989 stalo Ferrari 348 tb (Berlinetta) či ts (Spider). Vzhled odkazující na slavné Ferrari Testarossa z téže doby ukrýval velkou změnu v podobě podélně umístěného motoru s napříč montovanou převodovkou.

Motor opět zvětšil svůj objem, z 3,4 litru dával výkon 224 kW při 7200/min, který stačil na rychlost 275 km/h. Zrychlení z klidu na sto pak trvalo 5,6 sekundy. S modelem 348 se objevily moderní prvky výbavy, jako třeba ABS, elektronická řídicí jednotka motoru či dokonce klimatizace. V roce 1993 byla 348 modernizována, objevila se také v odlehčené verzi 348 GT Competizione.

Přestože je 348 poměrně známým modelem, z hlediska jízdních vlastností je považována za spíše podprůměrné Ferrari. Dokonce sám šéf Ferrari Luca di Montezemolo nešetřil kritikou, když prohlásil, že 348 je jedním z nejhorších aut, jaké kdy Ferrari vyrobilo. Tomu odpovídají i dnešní ceny těchto vozů, pohybující se již kolem milionu korun.

Seznam kapitol

Ferrari F355 (1994-1999)

 Ačkoliv F355 do velké míry vycházela z předchozí 348, z hlediska jízdních výkonů přinesla výrazné pokroky. Nabízena byla celkem ve třech konfiguracích, Berlinetta (kupé), Spider (kabriolet) a GTS (targa).

Osmiválec s objemem 3,5 l byl v modelu F355 spojen s 6stupňovou převodovkou, dosahoval výkonu až 280 kW při 8250/min a točivého momentu 363 Nm při 6000/min. Z 0 na 100 pak 355ka vystřelila za 4,6 sekundy a zastavila se až při 295 km/h.

Od roku 1995 bylo používáno kompletní elektronické řízení motoru Bosch Motronic. Velkou inovací, která do jisté míry změnila celý automobilový průmysl, bylo zavedení elektrohydraulického řazení F1. Zákazníci tak mohli poprvé řadit pádly pod volantem po vzoru závodních jezdců formule 1. Pro závodníky byla stavěna také F355 Challenge s poměrně velkými úpravami pro závodní použití.

Seznam kapitol

Ferrari 360 Modena (1999-2005)

 Ferrari 360 s přídomkem Modena pokračovalo v dobře nastaveném trendu F355. Výrazně se změnil design, který se nesl v duchu oblých tvarů, důležitým však bylo použití hliníkového rámu karoserie. Kromě snížení hmotnosti vykazovala Modena o 40% vyšší tuhost karoserie než její předchůdce.

S motorem 3,6 l a výkonem rovných 300 kW při 8500/min již bylo možné překonat metu 300 km/h, zlepšení doznala i čas potřebný k akceleraci. 4,2 sekundy z 0 na 100, 9,8 sekundy trvalo zrychlení z 0 na 160. Ve verzi Challenge Stradale inspirované závodní Modenou Challenge pak zákazníci našli ultimátní stroj pro použití na silnici, ale i závodním okruhu.

Seznam kapitol

Ferrari F430 (2004-2009)

 Jak již název napovídá, typ F430 dostal opět zvětšený motor, tentokrát na rovných 4,3 litru. Jednalo se o zcela novou konstrukci určenou také pro vozy Maserati. Výrazně zvětšený objem znamenal do té doby nevídaný výkon – 366 kW při 8500/min a 465 Nm při 5250/min. Nejvyšší rychlost přesahovala 315 km/h a zrychlení z 0 na 100 se odehrálo za pouhé 4 sekundy.

K dosažení obrovské rychlosti za každé situace pomáhal kromě modifikovaného řazení F1 také elektronicky řízený diferenciál s omezeným prokluzem E-Diff a program stability ESC. Míru jeho činnosti mohl řidič také poprvé volit otočným ovladačem, „manettinem“.

Ferrari F430 mohl zákazník objednat jako Berlinettu či Spider, a to také v ostré verzi 430 Scuderia po vzoru Modeny Challenge Stradale. Na závodní trati slavilo Ferrari úspěchy s F430 GTC.

Seznam kapitol

Ferrari 458 Italia (2009-2015)

 Ferrari 458 hrdě nesoucí přízvisko Italia se jako poslední z řady V8 modelů drželo motoru s atmosférickým plněním. O tradicionalistu se však nejedná, proti verzi F430 nezůstal kámen na kameni. Ať už se jedná o progresivní design či jízdní výkony, Ferrari 458 dodnes drží krok s konkurencí.

4,5 litrový motor s výkonem 419 kW při 9000/min a točivým momentem 540 Nm při 6000/min je sám o sobě dostatečně vypovídající, zrychlení z 0 na 100 za 3 sekundy a nejvyšší rychlost 325 km/h výjimečnost tohoto stroje jen potvrzují. Kromě technologií uplatněných již u F430 dostala 458 také přímé vstřikování paliva, standardní byla dvouspojková 7stupňová převodovka Gertrag, keramické brzdy a magnetické tlumiče.

Vrcholnou verzí se stala 458 Speciale s nižší hmotností a výkonem 445 kW, která zvládne zrychlit z 0 na 200 za pouhých 9 sekund. Na závodních okruzích se 458 pak objevila jako 458 Challenge, 458 GT2 a 458 GT3.

Seznam kapitol

Ferrari 488 (2015-)

 Horká novinka, Ferrari 488 GTB, je v zásadě rozsáhlým faceliftem předchozího modelu 458 Italia. Z technického hlediska zásadní změnou je přechod na přeplňované motory. Pro mnoho lidí nepochopitelná věc, avšak Ferrari nejsou turbomotory tak úplně cizí. Hlavním důvodem pak údajně jsou emisní limity, které motor musí nově splnit.

Výsledek ale vůbec nevypadá špatně. Motor o sníženém objemu 3,9 litru disponuje dvěma twin-scroll turbodmychadly, díky kterým dosahuje rekordního litrového výkonu 126,3 kW. V absolutní hodnotě to znamená celých 493 kW při 8000/min. Velký nárůst zaznamenal zejména točivý moment, který nyní činí 760 Nm při 3000 otáčkách za minutu.

Ferrari udává zrychlení z 0 na 100 za 3 sekundy, respektive 8,3 sekund z 0 na 200. Maximální rychlost údajně přesahuje 330 km/h. A jak Ferrari 488 GTB zní? Přesvědčte se sami na následujícím videu.

Bs_V3h8-yW0

Seznam kapitol
Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: