Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Škoda Roomster končí po 9 letech. Jaké bylo první české MPV?

News

23.04.2015

Škoda ohlásila ukončení výroby stávající generace Roomsteru. Přímého následníka se nedočká, nový Roomster bude vycházet z VW Caddy vyráběného v Polsku. Nabízí se tak otázka, jak si tento kontroverzní vůz během svého devítiletého života vedl. Pojďme se podívat na historii Roomsteru od začátku až do konce.

Škoda Auto potvrdila, že 30. dubna ukončí výrobu svého momentálně nejdéle vyráběného modelu, malého MPV s výmluvným názvem Roomster. Nový vůz již nelze objednat, budou se doprodávat pouze poslední skladové vozy.

Ačkoliv v prodejích nikdy rekordy netrhal, ve výrobě setrval více než devět let. Celkem bylo vyrobeno 370 tisíc kusů. V posledních letech zájem zákazníků o Roomster dokonce paradoxně rostl.

Roomster, který byl vyráběn v závodech Škody Auto v Kvasinách a Vrchlabí, bude nahrazen nástupcem stejného jména, avšak ve skutečnosti se bude jednat o model na bázi VW Caddy, který se vyrábí v polské Poznani.



Koncept, který všechny ohromil

Studie rodinně zaměřeného malého MPV od Škody nesoucí název Roomster byla představena veřejnosti již v roce 2003 ve Frankfurtu na Mohanem. V době výroby prvních generací Fabie a Octavie působil Roomster jako zjevení. Škoda Auto, známá svým konzervativním přístupem, přišla s automobilem, který kombinoval velmi moderní přístup k uspořádání vnitřního prostoru s unikátním designem.

Filozofie modelu byla již od pohledu zřejmá. Komfort posádce mělo zajistit rozdělení vozu na pilotní kabinu („Driving space“) vpředu a obývací prostor („Living space“) v druhé řadě sedadel, což bylo zdůrazněno i velkým bočním prosklením zadních bočních dveří. Maximální prostornost a variabilita na poměrně kompaktním půdorysu byla hlavním cílem.

I když Škoda prohlašovala, že výroba vozu v této podobě není plánována, okamžitě se začalo spekulovat o sériové výrobě.

Seznam kapitol

Sériová verze znamenala vystřízlivění

V roce 2006, tedy tři roky po představení konceptu, byla sériová produkce Roomsteru skutečně zahájena. Nadšení veřejnosti však poněkud opadlo. Ačkoliv Roomster i nadále vycházel ze stejnojmenného konceptu, jeho vzhled byl poznamenán ústupky z důvodu snižování nákladů a zejména dosažení potřebné úrovně bezpečnosti a praktičnosti.

Design tak byl podřízen vnitřnímu prostoru, kterého Roomster opravdu nabízel požehnaně. Přestože automobil měřil pouhých 4,2 metru, s rozvorem o délce 2620 mm překonal i Octavii druhé generace a uvnitř to bylo znát. Posuvná zadní sedadla používající systém VarioFlex (dodnes ho využívá Yeti), díky kterému je bylo možné snadno sklopit či dokonce zcela z vozu vyjmout, propůjčila interiéru velmi slušnou variabilitu.

Roomster se mohl díky vysokému stropu také pyšnit nadbytkem prostoru nad hlavami cestujících. Bohužel omezené možnosti výchozí platformy způsobily, že na šířku, zejména vpředu, nemohl vůz nabídnout více prostoru než malá Fabia.

Vzhled malého MPV si ze studie zachoval nízké čelní sklo ve stylu letadlové pilotní kabiny a bohaté boční prosklení v druhé řadě, přičemž v nabídce byla také panoramatická střecha. Bohužel ačkoliv výhled z vozu pro cestující vzadu byl nevídaný, disproporce bočních oken na mnoho lidí působila rozporuplně a byla spíše kritizována. Originalitu však Roomsteru upřít nemohl nikdo.

Seznam kapitol

Vpředu Fabia, vzadu Octavia

Zejména z důvodu úspory nákladů a efektivity výroby byl Roomster postaven na bázi druhé generace Škody Fabie, která tehdy teprve čekala na svou premiéru. Roomster od ní převzal příď, palubní desku a pohonné ústrojí. Přední nápravě typu McPherson pak sekundovala zadní kliková náprava vycházející z Octavie první generace.

Tato kombinace fungovala překvapivě dobře. Využití osvědčené techniky Fabie přineslo nižší cenu, zadní náprava s širokým rozchodem kol pak Roomsteru zajistila až nečekaně dobré jízdní vlastnosti. Jedinou větší nevýhodu tak znamenala již zmíněná omezená šířka interiéru vpředu.

Motory pro Roomster byly samozřejmě vybrány z nabídky koncernu VW. Základním zážehovým agregátem byl tříválec 1.2 HTP 12V o výkonu 47 kW a točivém momentu 112 Nm (později 51 kW a 112 Nm), zájemci o silnější jednotku mohli zvolit čtyřválce 1.4 16V s 63 kW a 132 Nm či vrcholný 1.6 16V disponující 77 KW a 153 Nm.

Z dieselových motorů byl nabízen tříválec 1.4 TDI ve dvou výkonových verzích. Slabší disponovala výkonem 51 kW a 155 Nm, ta silnější pak 59 kW a 195 Nm. Dieselové trio uzavíral známý a osvědčený čtyřválec 1.9 TDI PD o výkonu 77 kW a točivém momentu 250 Nm.

Všechny motory byly standardně spojeny s 5stupňovou manuální převodovkou, pouze zážehová 1.6 16V mohla být spojena s 6stupňovým automatem od společnosti Aisin.

Seznam kapitol

Uměl být „Scoutem“ i „Praktikem“

Pro zákazníky, kteří se chtěli odlišovat, nabídla Škoda také pseudoterénní Roomster Scout s oplastovanou karoserií a speciálními koly. Vzhledově zajímavý počin však nepřinášel žádný užitek navíc, na rozdíl například od Octavie Scout byl Roomster nadále pouze předokolkou s poměrně nízkou světlou výškou.

Orientace Roomsteru na prostor a praktičnost vedla také k výrobě užitkové verze Praktik, která se lišila v podstatě jen upravenou zadní částí pro převoz nákladu. Boční okna byla zaslepena a zadní sedadla chyběla. Skutečným dodávkám však Praktik plně konkurovat nemohl, jelikož vstupní otvor do zavazadlového prostoru neumožňoval přepravu objemných nákladů, dovnitř se nevešla ani europaleta.

Seznam kapitol

Facelift přinesl nové motory a přiostřený vzhled

Jedinou výraznější modernizaci dostal Roomster v roce 2010, kdy se spolu s technicky spřízněnou Fabií dočkal přiostřeného vzhledu přídě, zejména díky novým světlometům a nárazníku. Drobné změny doznal také interiér, objevily se například nové palubní přístroje a volant.

Největší revoluce se odehrála pod kapotou. Základní tříválec 1.2 HTP byl modernizován s přínosem vyšší spolehlivosti a nižší spotřeby. Silnější zážehové jednotky pak byly nahrazeny novými přeplňovanými čtyřválci s přímým vstřikováním TSI o objemu 1,2 litru. Moderní motory nabízely 63 kW a 160 Nm, respektive 77 kW a 175 Nm, a z hlediska provozních vlastností původní jednotky s přehledem překonaly.

Bohužel se později prokázala jejich dnes již známá náchylnost k problémům s rozvodovým řetězem. Pro konzervativní zákazníky se tak do nabídky vrátila i osvědčená čtrnáctistovka.

Nabídka vznětových motorů byla také obměněna a do výroby přišel agregát 1.6 TDI využívající vstřikování common-rail (namísto dřívějšího PD, čerpadlo-tryska). Nabízen byl ve výkonových verzích 66 kW a 230 Nm či 77 kW a 250 Nm. Objevila se také úsporná verze GreenLine s tříválcovým motorem 1.2 TDI s výkonem 55 kW a 180 Nm.

Převodovky všech motorizací byly opět 5stupňové manuální, pro 1.2 TSI 77 kW bylo možné objednat nově 7stupňový dvouspojkový automat DSG.

Seznam kapitol

Zpočátku vysoké ceny, nyní výhodná koupě

V České republice byl Roomster zpočátku nabízen za poměrně vysoké ceny. Základní verze s dosti chudou výbavou a motorem 1.2 HTP přišla na 339 000 Kč, rozumně vybavené silnější verze se blížily půlmilionové hranici.

Později se základní cena vozu snížila téměř o sto tisíc; za přibližně 260 000 Kč bylo možné pořídit již poměrně slušně vybavený Roomster, byť stále se základním motorem HTP. Za cenu kolem 300 000 Kč pak mohl zájemce zvolit verzi 1.4 16V či slabší 1.2 TSI, to ostatně platí i pro zbývající skladové vozy u prodejců.

Škoda Roomster je nyní poměrně dobrou volbou také jako ojetina, zejména pokud je osazena spolehlivými motory 1.4 16V, 1.6 16V, 1.9 TDI či 1.6 TDI. Tříválcové jednotky 1.4 TDI jsou příliš hlasité a nekultivované, 1.2 HTP se díky svému omezenému výkonu a krátkému zpřevodování hodí spíše jen pro městský provoz.

Z hlediska jízdních vlastností a ceny se jako optimum jeví motory TSI, u nich je ale nutné si dát pozor na stav rozvodového řetězu a turbodmychadla. Mezi převodovkami je sázkou na jistotu 5stupňový manuál či 6stupňový automat. Moderní DSG, která původní automatickou převodovku nahradila při faceliftu, využívá suchých spojek a obvykle příliš velkou životnost neprokazuje.

Seznam kapitol

Prodejní rekordy netrhal, o propadák se však nejedná

Zájem o Roomster v prvních letech výroby vypadal slibně. Na rozdíl od prodejů v ČR, kde se Roomster dočkal úspěchu až v druhé polovině svého života, měly celosvětové prodeje bohužel klesající tendenci. V roce 2014 byla vyrobena méně než polovina vozů oproti roku 2007.

S celkovými 370 tisíci vyrobenými kusy za 9 let se Roomster sice nemůže rovnat s Fabií či Octavií, vzhledem k jeho dost vyhraněnému stylu se však jedná o úspěšný výsledek.

První české MPV, jak ho nazval sám výrobce, bylo rozhodně zajímavým počinem kombinujícím malé rozměry s velkým prostorem. Nyní se už pouze můžeme nechat překvapit, jaký bude jeho nástupce vycházející z VW Caddy.

Seznam kapitol
Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: