5 největších plagiátů šanghajského autosalonu
20.04.2015
K autosalonům v Číně patří vždy i plagiáty. Letos jich v Šanghaji nebylo tolik jako v minulých letech, ale pět nejpikantnějších se dalo vybrat hodně snadno. Navrch přidáme i dva bonusy.
Plagiát č. 1: Ferrari Caymanetta
Zezadu a zboku trochu Porsche Cayman, zepředu Ferrari F12 Berlinetta, to vše pod značkou Eagle (ovšem pochopitelně ne tou americkou...). Pokud byste se do této uplácené kopie supersportů, která vypadá jako dílo řádné nachmeleného automechanika, zamilovali a těšili se na patřičně okopírované jízdní schopnosti, byli byste zklamáni. K pohonu vozu Eagle Carrie totiž údajně slouží elektromotor udělující maximální rychlost 120 km/h. Ani do města nic sexy, Carrie...
Plagiát č. 2: Mercedes-Benz třídy G
Tady jde o čistou práci, žádnou kombinaci stylů. Proč také měnit něco, co jinde funguje už více než třicet let, že. S původním Mercedesem třídy G ale nemá model BJ80C od známé pekingské automobilky BAIC vůbec nic společného, jen dokonale napodobuje jeho tvar. Inspirace modernějšími a osobními vozy Mercedes je patrná i v interiéru. Do prodeje prý tento off-road přijde v roce 2016.
Plagiát č. 3: BMW..., ale které vlastně?
Logo Mercedesu najdete v Číně na skútrech nejhoršího ražení, označení 530i nese olezlý čínský sedan, proti němuž je dobře udržovaný favorit luxusním vozem, a tak snad už ani nepřekvapí, když se maska některého z prémiových výrobců objeví na přídi minidodávky. Vozy této kategorie jsou zde velmi oblíbené, ročně se jich prodají miliony, ceny se drží v přepočtu do 200 000 korun. Tento Dongfeng K01 možná jen kvůli té masce může na cenovku přidat nějaký ten jüan navíc.
Plagiát č. 4: Land Wind jako Land Rover
Model Evoque a jeho úspěch dráždí po světě v konkurenci, v Číně pak tvůrčí potenciál tamních firem. Na výstavě bylo více evoquů, ale takhle „povedený“ jen jeden. Už méně důsledně je opajcovaný interiér.
Plagiát č. 5: Mercedes-Benz CLA alias Baic CC
A opět je tu dílo firmy Baic, která Mercedesy nekopíruje jen tak. Ona totiž v licenci opravdové Mercedesy (včetně čínských originalit, jako je prodloužený sedan třídy C) pro stuttgartskou firmu i vyrábí. O to kurioznější je, že si dovolí za zřejmě tichého přihlížení bohatého partnera z Německa vyrábět pod svojí vlastní značkou napodobeniny luxusních aut. Známá je téměř identická třída B od Baicu, tento sedan byl na výstavě novinkou. A snad aby zmátl případné koumese, nese označení CC, které si Baic pro změnu „vypůjčil“ u Volkswagenu. „Inspirace“ jmény ale není také nic mimořádného, kromě již zmíněných číselných kódů původem u BMW jsme na výstavě narazili i na v Evropě zcela neznámou A-klasse. Psáno přesně takto, německy.
Bonus: kuriozity, které jinde neuvidíte
Podivných aut je vlastně plná Čína, ale titul největší kuriozita výstavy si zaslouží originální značka General Patton. Straně a vládě nemusí vadit jméno amerického generála, když symbolem firmy je pěticípá hvězda – a co na tom, že slavný osvoboditel Plzně ji měl nabarvenou na bílo, kdežto zde se jaksi nechává taktně jen linka umožňující i jiné, příhodnější interpretace. Kuriozní jsou ovšem i automobily samotné: šestimetrový kolos na dvacetipalcových kolech pohání benzinový desetiválec o objemu 6,8 l a výkonu 362 k. Nádrž je pro jistotu dimenzována na 151 litrů.
Osobitý a pro Čínu zcela jistě ideální vůz je také na zakázku prodloužený Range Rover. Jeho působivý zevnějšek a div ne červenými lucernami osvětlený interiér vyvedený v oranžové kůži hovoří jasně, o jaký druh transportu se v tomto případě jedná. Spíše než o obývák na kolech půjde nejspíš o svého druhu ložnici.