Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

1.4 TSI ACT v Superbu: Odpojovat válce budou nyní umět i Škodovky

News

30.03.2015

S novou Škodou Superb 1.4 TSI ACT se v nabídce českého výrobce poprvé v historii objevuje aktivní odpojování válců během jízdy ACT (Active Cylinder Technology). Jak tato špičková technika snižující spotřebu paliva funguje a jaké jsou její hlavní výhody a nevýhody?

V rámci neustálého honu za snižováním spotřeby paliva dospěli někteří výrobci k myšlence, že požadované úspory nejlépe dosáhnou variabilním objemem spalovacího prostoru. Spalovací motory obecně a zážehové zejména se totiž potýkají se známým problémem poklesu účinnosti spalování v režimech nízké zátěže motoru.

Faktickým snížením objemu spalovacího prostoru pomocí odpojení několika válců tak lze v těchto režimech dosáhnout vyšší efektivity spalování. Aby motor jako celek i bez vypnutých válců vykázal potřebný výkon, zbývající válce musí nutně pracovat pod větší zátěží, tedy s vyšší účinností a nižší měrnou spotřebou paliva.

1.4 TSI ACT: Ze čtyřválce dvouválcem na počkání

S odpojováním „nepotřebných“ válců jsme se mohli v minulosti relativně běžně setkat u objemných víceválcových motorů. Za všechny jmenujme například agregát Chrysler 5,7 V8 Hemi pohánějící například Chrysler 300C či GM 6,2 V8 v současnému Chevroletu Camaro.

Malou revoluci způsobil v roce 2012 Volkswagen, když představil odpojování válců pro přeplňovaný čtyřválec s přímým vstřikováním paliva o objemu pouhých 1,4 litru. Pomocí systému ACT (Active Cylinder Technology), někdy označovanému také jako CoD (Cylinder on Demand), je schopen ze sebe během okamžiku udělat dvouválec, a to pomocí odstavení prostředních dvou válců.

Rf0Kw_a9qcg

K odpojení druhého a třetího válce v motorech s ACT dochází pomocí speciálního přesuvníku na vačkových hřídelích ovládajících sací a výfukové ventily. Změna jeho polohy způsobí, že se ventily na prostředních válcích přestanou otevírat a písty tím pádem přestanou vykonávat práci.

VW uvádí, že se tak děje v rozmezí od 1400 do 4000/min při využití 25 až 100 Nm točivého momentu, na což samozřejmě bohatě stačí válce dva. Takovýto režim s částečným zatížením přitom pokrývá přibližně 70 % jízdy v evropském homologačním cyklu NEDC. Automobil je tím schopen ušetřit přibližně 0,4 litru paliva na 100 km jízdy. Ještě větší úsporu ale VW deklaruje v případě reálného městského provozu, kdy by měla činit až 1 l/100 km.

V případě náhlé potřeby vyššího výkonu je motor schopen vyřazené válce uvést do provozu během poloviny otáčky vačkové hřídele, což odpovídá 13 až 36 milisekundám podle momentální hladiny otáček motoru.

Každé řešení má své nevýhody

Kromě výhody v podobě úspory paliva přináší toto řešení dle našich zkušeností s tímto motorem ve Volkswagenu Golf bohužel i jisté nevýhody.

Ve dvouválcovém režimu se motor (alespoň v golfu) projevoval mírnými vibracemi a výrazně odlišným zvukem, rovněž reakce na přidání plynu se zdála poměrně laxní navzdory proklamaci o bleskovém připojení odpojených válců.

Otázkou může být také spolehlivost, kde se kromě teoretické poruchy přesuvníků na vačkových hřídelích mohou při velkém nájezdu projevit také důsledky odlišné míry opotřebení válců.

Od letošního roku v Superbu

Roli základního motoru Škody Superb bude plnit právě agregát 1.4 TSI ACT o výkonu 110 kW (při 5000-6000/min) a točivém momentu 250 Nm (při 1500-3500/min).

Superb s ním zrychlí na stovku za 8,6 sekundy a dosáhne maximální rychlosti 220 km/h, to vše při udávané kombinované spotřebě 4,8 litru na 100 km. Zda i v relativně velkém voze střední třídy bude malý motor dobře plnit svou úspornou úlohu, ukáží první testy.

Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: