Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Autohit
Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Porsche 912: 50 let ve stínu legendy

News

27.03.2015

Letos v dubnu uplyne rovných 50 let od představení Porsche 912, levnější alternativy slavného typu 911 produkované v letech 1965 - 1969. Přestože se pod jeho kapotou vždy nacházel pouze čtyřválec, jedná se o vůz zasluhující pozornost.

Když Porsche v roce 1963 představilo svůj nový model 911, znamenalo to pro automobilku velkou změnu. Oproti předchozímu typu 356, který stále disponoval motorem a podvozkem odvozenými z lidového VW Brouka, nabízel typ 911 novou konstrukci podvozku a především šestiválcový agregát. Technologický pokrok však udělal z 911 luxusní zboží dostupné pouze malé skupině vyvolených. Vedení automobilky tedy přišlo s nápadem, jak relativně jednoduše nabídnout levnější alternativu pro méně movité zákazníky – typ 912.

 

Čtyřválec v kůži devětsetjedenáctky

Porsche 912, vyráběné od dubna 1965 bylo na první pohled totožné s modelem 911, odlišovalo se jen o něco chudší výbavou a skromnějším vzhledem. Stejně tak podvozek se od dražšího bratra v podstatě nelišil. Největší rozdíl se ukrýval pod kapotou, kde místo úderného šestiválce našel místo vzduchem chlazený čtyřválec typu boxer. Jednalo se o evoluci motoru ze staršího typu 356, tentokrát se zdvihovým objemem 1582 ccm. Motor podával na svůj objem poměrně slušný výkon, 66 kW (90 koní) při 5800 ot./min a točivý moment 122 Nm při 3500 ot./min. Standardně byla dodávána čtyřstupňová manuální převodovka, později pětistupňová. V kombinaci s nízkou hmotností činící přibližně 970 kg dokázala 912 zrychlit z nuly na sto za méně než 12 sekund a dosahovala maximální rychlosti 192 kilometrů za hodinu. V 60. letech se jistě jednalo o slušné výkony, i když silnější 911 byla pochopitelně již dále. Výhoda typu 912 naopak spočívala v jízdních vlastnostech, kdy lehčí motor za zadní nápravou znamenal dobré rozložení hmotnosti a brilantní ovladatelnost, oceňovanou již v dobových médích.

Seznam kapitol

Levnější verze sklízí úspěch

Díky vysoké kvalitě a přijatelné ceně slavilo Porsche 912 prodejní úspěchy. Počty prodaných vozů z počátku dokonce výrazně překonávaly typ 911. V letech 1965 až 1969 bylo vyrobeno 30 000 vozů s karoserií kupé a přibližně 2500 vozů s odnímatelným střešním dílem (Targa). K ukončení výroby došlo v roce 1969, kdy byla 912 nahrazena verzí 911 T (šestiválec 2,0 l s výkonem 81 kW/110 k) na jedné straně nabídky, tak novým VW-Porsche 914 na straně druhé. Název 912 se ještě jednou objevil na scéně v roce 1975, kdy byla na trh v USA uvedena dvoulitrová čtyřválcová verze již modernizované 911 (typ G) pod názvem 912 E.  Po jednom roce ale byla výroba ukončena a od té doby se již označení 912 na žádném voze Porsche neobjevilo.

Porsche 912 bylo dlouhou dobu relativně opomíjeným vozem ve stínu slavnější šestiválcové verze, avšak s cenami starých 911 rostoucími do závratných výšin mu začali fanoušci značky věnovat více pozornosti. Dnes platí za ceněného veterána, který se za svůj původ rozhodně nemusí stydět – vždyť je plnohodnotným členem rodiny Porsche již 50 let!

Seznam kapitol
Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…

Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: