Vstřikování vody do motoru jde do série, zřejmě ho dostane BMW M4 GTS
13.03.2015
Přidávání vody do sacího traktu motoru není ničím převratným, vždyť poprvé se objevilo už ve 30. letech minulého století u leteckých motorů. Nyní to ale vypadá, že by ho mohlo dostat chystané BMW M4 GTS. Ano, bude tankovat vodu!
Během druhé světové války tímto systémem disponovaly některé stíhací letouny, které vstříknutím vody do sání dokázaly krátkodobě zvýšit výkon motoru a díky tomu uniknout nepříteli v zádech. V novodobější historii se pak systému využívalo třeba ve vozech WRC.
Psali jsme: Jízdní dojmy BMW M3 a M4: Vlk v rouše beránčím
A nyní s ním přichází BMW. Vstřikování vody představilo poprvé v konceptu BMW M4 MotoGP Pace Car, tedy safety caru pro mistrovství světa motorek. BMW M4 GTS, připravovaná posílená a odlehčená verze standardní M4, ho má převést do reality a pomoci jeho přeplňovanému šestiválci zvýšit výkon i snížit spotřebu.
Jak to vlastně funguje?
Při požadavku na vysoký výkon je do prostoru před sací ventily vstříknuta voda, která se v turbodmychadlem stlačeném a tedy zahřátém vzduchu rychle odpaří, čímž náplň nasávanou do válce ochladí. To způsobí její vyšší hustotu, vzduchu se tedy do válce dostane víc. Díky tomu může být vstříknuto i více paliva a motor ze sebe může vydolovat vyšší výkon. Na podobném fyzikálním základu stojí ostatně běžné mezichladiče stlačeného vzduchu. Vstříknutí vody má však výraznější účinek.
Neméně důležitým efektem je však to, že nižší teplota výsledné směsi vzduchu a (přímo vstříknutého) paliva s sebou nese vyšší odolnost k samozápalům (jde o známé klepání motoru). Motor tak může při totožném oktanovém čísle paliva pracovat s vyšším kompresním poměrem a tedy dosahovat vyššího výkonu a (teoreticky) nižší spotřeby. Účinnost motoru je totiž přímo závislá na kompresním poměru.
Vše je dobře vidět na přiloženém videu.
Je to skutečně pouze voda?
Není. Vstřikovaným médiem u BMW M4 GTS bude s nejvyšší pravděpodobností tekutina stejná či podobná s dříve používanou sloučeninou MW 50, což je směs vody a metanolu (který je vysokooktanovou složkou). Její pětilitrový zásobník má být v BMW M4 GTS umístěn v zadní části vozu. Náplň bude potřeba doplňovat při každé páté nádrži benzinu.
Nárůst výkonu a zefektivnění činnosti motoru zatím není tak vysoké, aby se vyplatilo pro použití v masové výrobě osobních vozidel (dodatečně montované tuningové kity nepočítáme). V případě exkluzivního BMW M4 GTS jde však jistě o zajímavou technickou vychytávku, která tento vůz v očích fajnšmekrů ještě více zatraktivní.
BMW M4 GTS by si mělo premiéru odbýt v srpnu tohoto roku na festivalu v Pebble Beach.