Škoda Superb III: starý vs. nový. V čem překonává předchůdce?
08.03.2015
Jak zní první otázka, která každého při pohledu na novou Škodu Superb napadne? Přece: vypadá skvěle, ale je skutečně o tolik lepší než minulá generace? Odpověď přinášíme v podrobném rozboru.
Zvenku nyní elegantnější
Největší změnou z hlediska konstrukce karoserie byla samozřejmě přeměna z jakéhosi sedano-liftbacku (známý systém twin-door) na klasický liftback. I díky tomu mohlo dojít k „zelegantnění“ designu zadní části vozu.
Psali jsme: Škoda Superb III (2015): Už jsme ho řídili!
Psali jsme: Nová Škoda Superb: Už jsme v ní seděli!
Psali jsme: Superb od 599 900 Kč, prodávat se začne 10. března
Zadní okno nyní klesá pozvolněji a boční profil získal o něco vyváženější tvary. Nad zadním kolem přesto vznikla jednolitá plocha, kterou se však podařilo rozbít pomocí ostré linky, táhnoucí se od předního světla k zadnímu (tzv. tornado linie). Pomohl i atraktivní tvar zasklení zadních dveří ve stylu hokejky, což je motiv známý z octavie, nové fabie či Š 110 R ze 70. let.
Karoserie jako celek je nyní opticky vyváženější, dospělejší a elegantnější i přesto, že základní rysy (přední maska, boční linky, zadní světla) jsou velmi podobné. Nová designová inkarnace vrcholného modelu české automobilky ze sebe celkově vyzařuje podstatně více sebevědomí.
Superb zatím v redakci řadíme k nejhezčím vozům střední třídy, nicméně s definitivním verdiktem ještě počkejme: auto bude vypadat přece jen jinak, až bude stát na ulici, bez stáhnutých pružin a podložek pod koly… Mimochodem: nepřijde vám, že nový superb se výrazně podobá poslednímu Saabu 9-5?
Verdikt: Vyvážený, čistý design posunul vnímání superbu o level výš. Nový image určitě přitáhne mnoho zákazníků, kteří by o škodovce dříve ani neuvažovali. Na druhou stranu, superb více zapadl mezi své konkurenty a přišel o původní konzervativní „limuzínové“ vzezření.
Konzervativní interiér na první pohled beze změny
V interiéru rozvíjí třetí superb motivy známé z předchůdce či z aktuální octavie. Skladba palubní desky zůstala neměnná, některé tvary však byly zvýrazněny a přechody ploch zostřeny.
Nejzásadnější pokrok představuje uvnitř zcela nová generace infotainmentu. Do superbu se tak dostaly nejnovější rádia a navigace známé z VW Passat či Škody Octavie, plus došlo na speciality typu ovládání palubních systémů přes bezdrátově připojený tablet. Klimatizace je nově až třízónová, tedy se samostatným okruhem pro zadní cestující. Počítá se také s nasazení plně digitálního přístrojového štítu, známého z VW Passat!
Ve všech případech jde o prvky výbavy, které předchůdci chyběly. Kdo v druhé generaci superbu strávil nějaký ten kilometr, dá nám za pravdu, že pokrok byl skutečně potřeba…
Díky prodlouženému rozvoru zůstala superbu vlastní nadprůměrná nabídka místa vzadu, šířka v loktech je navíc o 9 cm větší než dřív. Změnou je i to, že hned z počátku bude v nabídce vrcholná výbavová specifikace Laurin a Klement.
Verdikt: Někdo může říct, že superb uvnitř vypadá jako lepší octavie. Na fotce možná, v reálu však z interiéru dýchá vyšší kvalita a větší noblesa než dříve. Moderní elektronická výbava nahradila zastaralý HW i SW, velkorysá vnitřní prostornost zůstala.
Zavazadlový prostor – ještě větší než velký
V našich zeměpisných šířkách snad nejsledovanějším údajem, hovořícím o vhodnosti či nevhodnosti toho kterého vozu pro rodinné potřeby, je velikost zavazadlového prostoru.
Škoda Superb v tomto kritériu vyniká i ve třetí generaci. Nabízí 625 litrů, což je o 30 litrů více než u druhé generace. Přístup do kufru je díky velkým pátým dveřím podobně velkorysý. Údaje pro chystanou verzi kombi zatím neznáme.
Verdikt: Superb bude stejně jako dříve velmi praktický rodinný vůz. Manažeři sice při svých cestách za obchodními jednáními velikost kufru moc neocení, přesto se nadále jedná o nezanedbatelnou konkurenční výhodu.
Superb se loučí se šestiválcem, čtyřválec bude vrcholem
Do Škody Superb vůbec poprvé v historii nepůjde objednat šestiválec, pod kapotou budou pouze čtyřválce. Má to svou logiku – tlak na snižování spotřeby a emisí je velký a šestiválce 3.6 V6 FSI či dříve 2.8 V6 a 2.5 TDI zrovna nepatřily k prodejním hitům.
Nejvýkonnějším motorem tak bude 2.0 TSI/206 kW, který ale o 15 kW překonává dřívější vrcholný 3.6 V6. Bude nejrychlejším superbem v historii a druhou nejrychlejší škodovkou vůbec (po Octavii RS).
V nabídce zůstávají motory 1.8 TSI a slabší 2.0 TSI, které posílilo ze 147 kW na 162 kW. Poprvé se v superbu ukáže jednotka 1.4 TSI ACT se systémem vypínání válců. Základní 1.4 TSI/92 kW se na českém trhu naopak vůbec neobjeví. Vznětové motory opět reprezentují agregáty 1,6 TDI a 2.0 TDI pokrývající výkony 88 až 140 kW. Ve všech případech jde o konstrukčně odlišné motory nové generace slibující nižší spotřebu. Dojde i na verzi 1.6 TDI GreenLine.
Všechny motory mají nově systém stop-start.
Verdikt: Šestiválec byl spíše prestižní záležitostí než reálně objednávanou specifikací. Důležité diesely, které budou tvořit gró prodejů, zůstávají.
Špičková technika a nižší hmotnost
S motory úzce souvisí použitá technika pohonného ústrojí. V nabídce bude nadále pohon všech kol 4x4 využívající mezinápravovou spojku typu Haldex, nově však půjde objednat také v kombinaci s 1.4 TSI. Automatizovaná dvouspojková převodovka DSG zůstává rovněž, spárovat půjde nově také s 1.6 TDI/88 kW.
Sluší se také zmínit, že Škoda Superb bude „až o 75 kg“ lehčí než předchůdce (citujeme tiskovou zprávu výrobce), což by se mělo pozitivně projevit na jízdních vlastnostech i spotřebě. Úroveň pasivní bezpečnosti samozřejmě zůstane zachována.
Mezi systémy podporující aktivní bezpečnost bude nově figurovat celá plejáda asistenčních systémů. LED zůstanou jako dosud pouze v zadních světlech, přední se budou muset nadále spokojit s bi-xenony, byť dostanou pokročilé adaptivní funkce. Nesmíme zapomenout ani na elektronicky nastavitelné tlumiče, které superb dostane jako vůbec první škodovka v historii.
Verdikt: Nový superb zhubl, dostal hi-tech asistenční systémy a s širokou paletou možných kombinací pohonného ústrojí posunul zase o kus výš laťku kvality a šířku nabídky.
A o kolik bude dražší? Nebo levnější?
Základní cena nové Škody Superb na českém trhu byla stanovena na 599 000 Kč. To je o několik desítek tisíc korun víc, než stával superb druhé generace. Ten se však donedávna prodával v základu s motorem 1.4 TSI/92 kW, kdežto nyní superb startuje již s jednotkou 1.4 TSI ACT o výkonu 110 kW. Srovnání se tedy nabízí spíše s dřívějším modelem 1.8 TSI/118 kW, který byl naopak o 13 000 Kč dražší.
Verdikt: Základní cena tedy víceméně odpovídá odcházející generaci superbu. Pro zákazníky však bude důležitější nastavení cen příplatkové výbavy a zejména dieselových motorů, které zatím neznáme.